دانستنی‌های در و پنجره

چرا پروفیل UPVC زرد می‌شود؟

چرا پروفیل UPVC زرد می‌شود؟

پروفیل از نظر لغوی به معنای مقطع ثابت و طول زیاد است. پروفیل UPVC به دلیل قیمت ارزان و مزایای بسیاری که دارد برای تهیه درب و پنجره بسیار کاربرد دارد. عایق صدا، طول عمر بالا و ماندگاری بسیار، مقاومت در برابر شرایط آب‌وهوایی و نیاز به تعمیر و نگهداری کم، بعضی از مزایای استفاده از پروفیل UPVC به ویژه در ساخت درب‌ها و پنجره‌ها است. بااین‌حال یکی از مشکلات رایجی که معمولا درباره این متریال شنیده می‌شود، زرد شدن رنگ پروفیل UPVC است. در ادامه همراه باشید تا علت زرد شدن رنگ پروفیل UPVC را بررسی کنیم.

چرا پروفیل UPVC زرد می‌شود؟

با توجه به فرایند تولید پروفیل‌های UPVC، اولین نکته‌ای که در طراحی آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، طراحی پروفیل و استفاده از فرمولاسیون ترکیب مواد اولیه تولید پروفیل UPVC با در نظر گرفتن شرایط آب‌وهوایی بازار فروش پروفیل است. همیشه در طراحی ساخت قالب باید به شرایط آب‌وهوایی به عنوان یکی از ارکان اصلی طراحی توجه کرد.

برای مثال پروفیلی که در کشور روسیه خصوصا روسیه سفید و کشورهای اسکاندیناوی مانند سوئد، نروژ، فنلاند و بلاروس استفاده می‌شود، با توجه به شرایط جوی و سرمای منفی ۴۰ درجه و زاویه تابش ملایم خورشید طراحی شده با پروفیلی که برای مناطق خاورمیانه و خلیج فارس مانند کشورهای ایران، عراق، عربستان و مناطق استوایی طراحی می‌شود از نظر طراحی قالب، ضخامت پروفیل‌ها و تعداد حفره‌های آن با یکدیگر تفاوت دارند. به همین دلیل با توجه به شرایط جوی باید به ترکیب فرمولاسیون و تغییرات آن توجه کرد.

در فرایند تولید پروفیل UPVC بیش از ۱۷ ترکیب از مواد استفاده می‌شود که در کل به پنج خانواده اصلی تفکیک می‌شوند که عبارتند از:

۱. پودر PVC
۲. ایمپکت مودفایر
۳. استبیلایزر
۴. تیتان Tio2
۵. کربنات لکسیم

کراینر مجموعه مواد بر اساس فرمولاسیون منطقه مورد مصرف پروفیل UPVC تنظیم می‌شود. در فرایند میکسر گرم (۱۳۰ درجه) و سرد (بادهای ۱۰ درجه) استفاده می‌شود.

میزان تابش نور خورشید، زاویه تابش آن و درجه حرارت منطقه باید در فرمولاسیون مورد نظر اعمال شود. مهم‌ترین موادی که باید در تهیه آن برای جلوگیری از تغییر رنگ دقت شود، طی سال‌ها مورد استفاده پنجره بوده و از الزامات اصلی است. استفاده از تیتان Tio2 مخصوص با افزودنی‌های لازم و میزان مناسب در ترکیب فرمولاسیون و استفاده از استبیلایزر با کیفیت که میزان UV آن در هر دو مواد بسیار مهم و لازم است و تمامی پروفیل‌های UPVC که در شرایط آب‌وهوایی تغییر رنگ داده و از سفید به سمت زرد شدن، عدم براقی و شفاف بودن سطح پروفیل می‌شود، ناشی از یکی از عوامل زیر است:

۱. عدم استفاده از تیتان Tio2 استاندارد یا میزان کم در ترکیب
۲. عدم استفاده از استبیلایزر استاندارد یا میزان کم در ترکیب
۳. استفاده زیاد از پرکن کربنات کلسیم و استفاده از کربنات کلسیم … نشده
۴. استفاده بیش از پنج تا حداکثر ۱۰ درصد پروفیل ضایعاتی تولیدات خود شرکت سازنده
پروفیل بدون هر گونه آلودگی در فرایند تولید

چگونه از زرد شدن پروفیل UPVC جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از زرد شدن پروفیل UPVC یا کند کردن روند آن می‌توانید به نکات زیر توجه کنید:

1- هرگز از سمباده برای تمیز کردن پروفیل UPVC استفاده نکنید؛ چرا که لایه‌های زیرین UPVC به اندازه‌ سطح آن، ضد آب نیستند و با این کار آسیب جبران ناپذیری به پروفیل UPVC وارد می‌کنید.

2- از سفید کننده استفاده نکنید، ‌چرا که این ماده با UPVC واکنش شیمیایی داده و آن را به رنگی زردی با تناژ قهوه‌ای بیشتر تبدیل می‌کند.

3- استفاده از دستمال مرطوب می‌تواند برای تمیز کردن مناسب باشد؛ همچنین می‌توانید از بعضی پاک‌کننده‌های مخصوص UPVC که توسط سازندگان این پروفیل معرفی می‌شود همچون Vaka Nol برای تمیز کردن پنجره بهره بگیرید.

4- بهتر است UPVC را از برندهای معتبر و قابل اعتماد و دارای استاندارد A تهیه کنید، تا از مواد اولیه‌ای که در ساخت و تولید آن استفاده می‌شود مطمئن باشید.

کلام آخر

پروفیل UPVC مزایای بسیاری دارد و به همین دلیل در ساخت درب‌ها و پنجره‌ها کاربرد بسیاری داشته و محبوبیت بالایی دارد. اما یکی از مهم‌ترین معایب این ماده، زرد شدن رنگ پروفیل UPVC است که با رعایت بعضی نکات می‌توان از آن جلوگیری کرد.

[table “1” not found /]