دانستنی‌های در و پنجره

UPVC چیست و مزایای آن کدام است؟

UPVC چیست و مزایای آن کدام است؟

اگر در صنعت ساخت‌وساز فعالیت می‌کنید یا به دنبال بازسازی خانه قدیمی خود هستید، حتما با در و پنجره UPVC آشنایی دارید. در و پنجره‌های UPVC به خاطر ویژگی‌های مثبت فراوانی که دارند، این روزها بسیار محبوب شده‌اند و معمولا انتخاب اول سازندگان ساختمان هستند. اگر برایتان سوال شده که چرا UPVC را به آلومینیوم ترجیح می‌دهند و اصلا UPVC چیست، ادامه مطلب را دنبال کنید.

UPVC چیست؟

UPVC فرمی از پلاستیک است و کوتاه شده عبارت Unplasticised Polyvinyl Chloride یا پلی وینیل کلراید سخت است. یو‌پی‌وی‌سی با عنوان PVC سخت هم شناخته می‌شود چون بسیار محکم است.

کاربردهای UPVC

از زمانی که این ماده کشف شد تا به حال در صنایع مختلفی از محصولات آن استفاده شده است. یک از اصلی ترین کاربرد این ماده در ساخت لوله‌های آب‌ و فاضلاب است. بعدها فعالان صنعت ساختمان متوجه قابلیت‌های آن شدند و از آن برای تهیه در و پنجره استفاده کردند.

مزایای استفاده از UPVC

UPVC مزایای متعددی دارد که باعث شده به عنوان یک متریال عالی برای استفاده در ساخت در و پنجره‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه به چند مورد از این مزایای اشاره می‌کنیم:

قیمت پایین

UPVC به میزان قابل توجهی از آلومینیوم ارزان‌تر است و مزایای بیشتری هم دارد. قیمت آن بسته به کیفیت و ویژگی‌های پنجره‌ها، متفاوت است ولی در مجموع بسیار ارزان‌تر از سایر متریال‌ها است.

تعمیر و نگهداری کم

این متریال بسیار محبوب است چون نیاز به مراقبت و نگهداری و تعمیرات اندکی دارد. در واقع غیر از سالی چند بار تمیز کردن، هیچ زحمت دیگری ندارد. پوسیده نمی‌شود، در برابر تغییرات آب‌وهوایی مقاوم است. همچنین، عایق خوبی در برابر آلودگی صدا است و سروصدای محیط را بین ۳۵ تا ۴۰ دسی‌بل کاهش می‌دهد.

عایق کاری عالی

پنجره‌ها و در‌های UPVC از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه هستند یعنی نصب آنها به کاهش مصرف انرژی به میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد و در نتیجه کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند و در عین حال محیطی مناسب و راحت برای شما فراهم می‌کند.

قابلیت تغییر

یکی از قابلیت‌های UPVC این است که به راحتی از نظر طرح، شکل، اندازه و… قابل تغییر است. در واقع پیشرفت در فرایند تولید آن باعث شده که مالکان خانه برای انتخاب مدل و انواع بازشو این متریال، دچار محدودیت نباشند. بسیاری از شرکت‌های تولیدی UPVC قادر‌اند که با توجه به نیاز شما و ویژگی‌هایی که مد نظر دارید مثلا در و پنجره مورد نظرتان را بسازند.

دوام و ماندگاری

طول عمر میانگین درها و پنجره‌های UPVC بیش از ۸۰ سال (منبع) است. علاوه بر این قابلیت بازیافت دارند در نتیجه تاثیرات طولانی‌مدت بسیار اندکی بر محیط زیست دارد پس اگر قرار است پنجره‌های UPVC قدیمی را تعویض کنید، اطمینان حاصل کنید که حتما در اختیار مجموعه‌های بازیافت قرار بگیرند. معمولا با بازیافت آنها محصولاتی چون لوله تهیه می‌شود.

دوستدار محیط زیست

طول عمر میانگین درها و پنجره‌های UPVC بیش از ۸۰ سال (منبع) است. علاوه بر این قابلیت بازیافت دارند در نتیجه تاثیرات طولانی‌مدت بسیار اندکی بر محیط زیست دارد پس اگر قرار است پنجره‌های UPVC قدیمی را تعویض کنید، اطمینان حاصل کنید که حتما در اختیار مجموعه‌های بازیافت قرار بگیرند. معمولا با بازیافت آنها محصولاتی چون لوله تهیه می‌شود.

مقاوم در برابر فرسایش هوا

فرسایش در اثر هوا یکی از مشکلات رایج برای بسیاری از متریال‌هایی است که در فضای بیرونی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. درها و پنجره‌های UPVC با آب و هوا واکنش نمی‌دهند و در معرض المان‌های طبیعی فرسایش قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل طول عمر بالایی دارند.

عایق صدا

معمولا از پنجره‌های UPVC به همراه شیشه‌های دوجداره برای عایق کردن آنها در برابر سرو صدای بیرون استفاده می‌شود. این پنجره‌ها می‌توانند بین ۳۵ تا ۴۰ دسی‌بل، سروصدای بیرون را کاهش دهند و محیطی ساکت‌تر و آرام‌تر برای زندگی فراهم کنند.

تاریخچه استفاده از UPVC

این متریال پراستفاده و مقاوم، دو بار تصادفا کشف شد. یک بار Henri Victor RegnaUlt در سال ۱۸۳۸ و یک بار EUgen BaUmann در سال ۱۸۷۲ بر حسب اتفاق این ماده را کشف کردند. EUgen BaUmann در سال ۱۸۷۲ متوجه شد که وقتی وینیل کلراید در معرض تابش آفتاب قرار می‌گیرد، ماده‌ای سفید و محکم در ظرف‌های آن پدیدار می‌شود. در دهه ۱۹۲۰ میلادی، Waldo Semon مخترع آمریکایی این ماده را با چند ماده افزودنی دیگر ترکیب کرد و ماده‌ای محکم‌تر و انعطاف‌پذیرتر ساخت.

چندین شرکت، تولید و تجربه ساخت محصول با PVC  را آغاز کردند و چند دهه آن را ادامه دادند. صنعت ساخت‌وساز، از قابلیت بالقوه این پلیمر به خاطر استحکام در برابر فرسودگی و دوام آن، بهره بردند و از آن زمان به بعد به ماده‌ای عالی برای ساخت لوله‌های فاضلاب و عایق‌کاری تبدیل شد. امروزه تخمین زده می‌شود که حدود نیمی از PVC جهان برای ساخت لوله‌های آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در دهه‌ ۷۰ و ۸۰ میلادی بود که UPVC به عنوان جایگزینی برای درها و پنجره‌های سنتی شناخته شد. تکامل تدریجی تولید آن باعث شده که کم کم برای ساخت پنل، در و پنجره مورد استفاده بگیرد و مقاومت بالای آن در برابر آسیب‌ و فرسودگی، دلیل این انتخاب بود. این روزها از ترکیب UPVC با متریال‌های دیگر مثلا چوب، فوم و شیشه، درها و پنجره‌ها با شکل‌های مختلف ساخته می‌شوند.

چرا باید از پنجره UPVC استفاده کنیم؟

این روزها استفاده از پنجره UPVC بسیار رایج شده است و برای سازندگان ساختمان‌ها به اولین گزینه موقع انتخاب در و پنجره تبدیل شده است. بالاتر هم به مزایای استفاده از این متریال اشاره کردیم و در ادامه نیز چند دلیل عنوان می‌کنیم که به خاطر آن باید از پنجره UPVC استفاده کنید.
پنجره‌های UPVC نگهداری اندکی نیاز دارند. نیاز به رنگ کردن و آب‌بندی ندارند. به راحتی با آب و کمی ماده شوینده تمیز می‌شوند.

[table “1” not found /]