دانستنی‌های در و پنجره

از شیشه دکوراتیو چه می‌دانید؟

از شیشه دکوراتیو چه می‌دانید؟

از شیشه دکوراتیو چه می‌دانید؟ در این مقاله از واکا کرویتز به بررسی شیشه های دکوراتیو خواهیم پرداخت.

شیشه یکی از مهم‌ترین عناصری است که جای خود را در زندگی ما باز کرده و این روزها زندگی بدون شیشه را نمی‌توانیم تصور کنیم. شیشه همه جا در کنار ماست و کاربردهای فراوانی دارد. از تهیه‌ی ظروف آشپزخانه گرفته تا ساخت در و پنجره و حتی پل. علاوه بر این، شیشه یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان است. استفاده از شیشه‌ی مناسب می‌تواند بهره‌وری در یک ساختمان را افزایش دهد، مانع ورود سر و صدا شود و حتی مصرف انرژی را کاهش دهد. یکی از انواع شیشه‌هایی که در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیشه دکوراتیو است که در ادامه با انواع آن آشنا می‌شوید.

انواع شیشه را بشناسید

در صنعت ساختمان، انواع شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام از آنها ویژگی‌ها، مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه چند مورد از انواع شیشه‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان را معرفی می‌کنیم.

شیشه‌ی سودا لایم

این شیشه بیش از ۹۵ درصد کل شیشه تولیدی دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. بسیاری از شیشه‌های اطراف ما از شیشه‌های در و پنجره گرفته تا بطری‌ها از شیشه سودا لایم که به شیشه آهک سوددار هم شناخته می‌شود ساخته شده‌اند.

شیشه‌ی طرح‌دار

شیشه‌های طرح دار در طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند و هدف آنها ایجاد حریم خصوصی برای بخشی از ساختمان است. شیشه‌های طرح دار یا مشجر بعد از شیشه‌های ساده، پرکاربردترین شیشه‌ها در ساختمان‌سازی هستند.

شیشه‌ی آینه‌ای یا رفلکس

در تولید این شیشه‌ها، روی سطح صاف شیشه از یک ماده پوششی استفاده می‌شود که باعث می‌شود نور را منعکس کند. از این شیشه‌ها معمولا در نمای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود و چون نور را بازتاب می‌دهد، باعث کاهش نفوذ نور خورشید به داخل ساختمان می‌شود. این شیشه از بیرون ظاهر آینه‌ای دارد ولی از داخل مثل شیشه‌های معمولی عمل می‌کند.

شیشه‌ی مات شونده برقی

یکی از جدیدترین انواع شیشه‌ها که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیشه مات شونده‌ی برقی است. در این شیشه‌ها طلقی خاص بین دو شیشه قرار می‌گیرد که هوشمند است و در زمان کوتاهی با استفاده از جریان برق، مات یا شفاف می‌شود.

شیشه‌ی ضد آتش  (پیرِکس)

شیشه‌های پیرکس یا ضد آتش در برابر حرارت، بسیار مقاوم‌اند و از آن برای ظروف آزمایشگاه و آشپزخانه یا جلوی بخاری‌های دیواری و اجاق‌ها استفاده می‌کنند. یعنی در هر جایی که شیشه با حرارت بالا در تماس است.

شیشه‌ی مسلح

اگر توری فلزی به شیشه‌ای اضافه شود، شیشه مسلح شکل می‌گیرد که معمولا برای درب‌های ورودی، کارگاه ها و آسانسورها استفاده می‌شود. در مجموع هر جا که احتمال شکستن و فرو ریختن شیشه بیشتر باشد، از این نوع شیشه استفاده می‌شود.

شیشه‌ی دو جداره

همانطور که از اسم آن مشخص است، این شیشه‌ها دو لایه دارند که بین آنها با گازی خاص پر می‌شود یا در آن خلا ایجاد می‌شود. این شیشه‌ها عایق حرارت و صدا هستند در نتیجه برای کاهش مصرف انرژی و افزایش آرامش و سکوت یک ساختمان، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیشه‌ی سکوریت

شیشه‌های سکوریت مقاومت سه تا پنج برابری نسبت به شیشه‌های عادی دارند و در برابر ضربه و شوک‌های حرارتی بسیار مقاوم‌اند. از این شیشه معمولا در ویترین فروشگاه‌ها و درهای شیشه‌ای استفاده می‌کنند که امنیت آن را افزایش دهند.

شیشه‌ی نشکن

شیشه‌ی نشکن از دو یا چند لایه شیشه تشکیل می‌شود که با ورقه‌هایی از نایلون شفاف با کمک حرارت و فشار به هم متصل می‌شوند. از این شیشه‌ها نیز به خاطر مقاومت بالایی که در برابر ضربه دارند، برای ساخت ویترین فروشگاه‌هایی که اجناس گران‌قیمت دارند و برای درب ورودی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

شیشه‌ی دکوراتیو و انواع آن

شیشه‌ی دکوراتیو یکی دیگر از انواع شیشه‌هایی است که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. امروزه شیشه دکوراتیو یا شیشه تزیینی با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود و جایگزین شیشه‌های ساده شده است. از این شیشه‌ها در بعضی از قسمت‌های ساختمان مثلا حمام، نورگیر سقفی و غیره استفاده می‌کنند تا رنگ و حال و هوای جذاب‌تری به ساختمان بدهند.

انواع شیشه‌های دکوراتیو

شیشه‌ی دکوراتیو تنوع زیادی دارد. با توجه به کاربرد آن، می‌تواند رنگ‌های مختلف و طرح‌های متنوعی داشته باشد. این روزها برای داشتن یک دکوراسیون خاص و متفاوت، استفاده از شیشه دکوراتیو ضرورت پیدا کرده است. به همین خاطر محصولات مرتبط با آن، متنوع است و متناسب با سلیقه‌های مختلف طراحی می‌شود. انواع شیشه دکوراتیو عبارت است از:

شیشه‌ی دکوراتیو مات (Matelux)

برای مات کردن این نوع شیشه دکوراتیو از نوعی اسید استفاده می‌شود. شیشه‌ی متلوکس نور را عبور نمی‌دهد و لک نمی‌شود. در ساخت این شیشه‌ها از یک لایه لمینت برای افزایش ایمنی آن استفاده می‌کنند. رنگبندی شیشه‌های متلوکس بسیار متنوع است.

شیشه‌ی چاپ دار (Spandrel)

شیشه‌ی چاپدار اسپندرل نوعی شیشه مات و رنگی است. این نوع شیشه ممکن است تک یا دوجداره باشد. چاپ روی شیشه‌ها با دستگاه چاپ UV انجام می‌شود به همین خاطر هر عکس دلخواهی را می‌توان روی آنها چاپ کرد.

شیشه‌ی لمینیت رنگی

شیشه‌ی لمینیت رنگی با چند لایه شیشه تخت ساخته می‌شود که با یک لایه PVB به هم متصل می‌شوند. این شیشه‌ها در برابر ضربه و اشعه فرابنفش مقاومت بالایی دارند. از این شیشه هم در قسمت‌های داخلی و هم خارجی ساختمان می‌توان با خیال راحت استفاده کرد. این شیشه ممکن است شفاف یا مات باشد.

شیشه‌ی سند بلاست (Sandblast)

در شیشه‌های سند بلاست با یک دستگاه، نوعی ماسه مخصوص را به شیشه می‌پاشند که باعث طرح‌دار شدن شیشه می‌شود. شیشه دکوراتیو سندبلاست، کاملا مات است و به همین خاطر می‌توان از آن در بخشی از ساختمان که نیاز به حریم خصوصی بیشتر دارد، مثلا دیوار حمام و اتاق استفاده کرد. روی این شیشه‌ها می‌توانید طرح دلخواه خود را ایجاد کنید مثلا لوگوی یک شرکت.

شیشه‌ی لاکوبل رنگی (Lacobel)

در شیشه‌ی لاکوبل بعد از رنگ کردن از یک لایه PVC برای افزایش ایمنی و بیشتر کردن دوام رنگ استفاده می‌کنند. شیشه‌ی لاکوبل هم مات و هم شفاف است و مطابق با سلیقه و نیاز خود می‌توانید هر نوعی از آن را که دوست داشتید انتخاب کنید. این شیشه با ضخامت و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود به همین خاطر کاربرد زیادی دارد.

شیشه‌ی دکوراتیو طرح شکسته

این شیشه‌ها طرحی شبیه شیشه‌ی شکسته دارند ولی این طرح فقط به خاطر زیبایی است. بر خلاف ظاهر شکسته، این شیشه‌ها بسیار مقاوم‌اند و از آنها حتی برای ساخت پله و کف شیشه‌ای هم استفاده می‌شود.

شیشه‌ی طرح سنگ

اگر دوست دارید در دکوراسیون منزل خود از المان‌های طبیعی استفاده کنید، می‌توانید شیشه‌های دکوراتیو طرح سنگ را انتخاب کنید. روی این شیشه‌ها بافت طبیعی سنگ‌ها ایجاد شده و به همین دلیل کاربرد زیادی در ساختمان به خصوص در قسمت‌هایی دارند که جنبه‌ی تزیینی دارد.

کاربرد شیشه‌ی دکوراتیو

اگر به اطراف خود نگاه کنید متوجه می‌شوید که در بخش‌های زیادی از یک ساختمان از شیشه استفاده می‌شود. حالا اگر در همین قسمت‌ها به جای شیشه‌های ساده از شیشه‌های تزیینی و دکوراتیو استفاده کنید، حال  وهوا و ظاهر کلی ساختمان، تغییر می‌کند. شیشه‌های دکوراتیو، شیشه‌هایی طرح‌دار و رنگی هستند که به فضای خانه روح و رنگ می‌دهند.
کاربرد شیشه‌های دکوراتیو فقط به فضای داخلی ساختمان محدود نمی‌شود و حتی برای تزیین نمای بیرونی خانه هم می‌توانید از شیشه های دکوراتیو استفاده کنید. درست مثل خانه‌های قدیمی که شیشه‌های رنگی داشتند و با تابش آفتاب، هزاران رنگ زیبا را به داخل خانه هدایت می‌کردند.
معمولا از شیشه‌ دکوراتیو در موارد زیر استفاده می‌شود:

● دیواره‌ی حمام‌ها
● نورگیرهای سقفی
● پارتیشن‌های جداکننده داخلی
● دکوراسیون فروشگاه‌ها
● سقف‌های کاذب
شیشه یکی از مهم‌ترین عناصر اطراف ما و یکی از پرکاربردترین اقلام در ساختمان‌سازی‌ست. این روزها بعضی از شیشه‌های ساده ساختمان را با شیشه‌های تزیینی و طرح‌دار جایگزین می‌کنند تا در دکوراسیون خانه تنوعی ایجاد کنند. با جایگزین کردن شیشه‌ی ساده با شیشه‌ی دکوراتیو می‌توانید ظاهری متفاوت به خانه و محل زندگی خودتان بدهید.

[table “1” not found /]