دانستنی‌های در و پنجره

داستان برند واکا کرویتز

داستان برند واکا کرویتز

با افتتاح اولین کارخانه پتروشیمی خاورمیانه در آبادان در ۱۳۴۰ و پیش از انقلاب اسلامی ایران،‌ کارآفرین‌های ایرانی با هدف افزایش مصرف PVC‌ در صنعت ساختمان پا به عرصه گذاشتند. یکی از این پیشکسوتان هژبر یزدانی بود. او با کمک دانش فنی و فناوری دو کشور اتریش و آمریکا، اولین واحد تولیدی PVC در ایران را در استان سمنان احداث کرد،‌ اما راه‌اندازی این مجموعه به دلیل انقلاب به تعویق افتاده و مجموعه مصادره شد.

پس از انقلاب، این مجموعه با مدیریت بنیان مستضعفان به عنوان اولین تولیدکننده درب و پنجره PVC در ایران شروع به کار کرد. بااین‌حال قدمت صنعت UPVC با فناوری مدرن امروزی به دهه ۸۰ پس از انقلاب می‌رسد.
گروه صنعتی واکا کرویتز به عنوان یکی از اولین پیشگامان و تولیدکنندگان پروفیل درب و پنجره UPVC پس از انقلاب اسلامی، در همان سال‌های دهه ۸۰ کار خود را آغاز کرد.

گروه صنعتی واکا کرویتز و مجموعه‌های تولیدی آن

مجموعه واکا، اولین واحد تولیدی خود را با نام «شرکت پنجره عایق گلستان» در استان گلستان احداث کرد. شرکت پنجره عایق گلستان در زمینی به وسعت ۱۰ هزار مترمربع در شهرک صنعتی آق‌قلا در سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ راه‌اندازی شد و سالن‌های تولیدی آن معادل ۵ هزار مترمربع وسعت دارد. این کارخانه به عنوان اولین تولیدکننده درب و پنجره UPVC عایق و در گروه صنعتی واکا کرویتز شروع به کار کرده است.

شرکت پنجره عایق گلستان

این مجموعه در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶ با احداث واحد تولیدی «شرکت پنجره هزاره سوم پارس» در شهرک صنعتی شمس‌آباد در استان تهران با مساحت ۳۰ هزار مترمربع، به تکمیل واحدهای تولیدی خود پرداخت. شرکت پنجره هزاره سوم پارس دارای سالن‌های تولید به مساحت ۱۵ هزار مترمربع و خطوط تولیدی به ظرفیت تولید ۶ هزار تن پروفیلUPVC را در سال دارد.

شرکت پنجره هزاره سوم پارس

در نهایت واکا کرویتز با هدف اشتغال‌زایی در مناطق محروم و تمرکززدایی از تهران، سومین مجموعه تولیدی خود را در زمینی به مساحت ۲۴ هزار متر مربع در خراسان جنوبی در شهرک صنعتی قائن با نام «شرکت گسترش صنایع قائن» برپا کرد. کارخانه گسترش صنایع قائن در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ راه‌اندازی شد و پس از گذر از شرایط نامساعد تحریم‌ها در سال ۱۳۹۸ با نصب ماشین‌آلات، فعالیت خود را آغاز کرد.

شرکت گسترش صنایع قائن

واکا کرویتز فناوری خود را از تکنولوژی روز اروپا و کشورهایی چون آلمان، اتریش و ایتالیا وام گرفته است. تمامی ماشین‌آلات اکسترود این مجموعه صنعتی از شرکت کراسمافای آلمان و تمامی خطوط تولید، قالب‌ها و دانش فنی پروفیل UPVC از شرکت گراینر اتریش گرفته شده است. کارخانه گسترش صنایع قائن مجموعه واکا کرویتز، مجهزترین خط تولیدی UPVC اروپا را در ایران با ظرفیت ۱۰ هزار تن به خود اختصاص داده است.