دانستنی‌های در و پنجره

بهترین روش تمیز کردن پنجره‌ی دوجداره‌ی UPVC

بهترین روش تمیز کردن پنجره‌ی دوجداره‌ی UPVC

تمیز کردن پنجره‌ها یکی از کارهایی است که کمتر کسی از انجام آن لذت می‌برد؛ چون یک کار خسته‌کننده و زمان‌بر است. به همین دلیل بسیاری از افراد برای خانه‌شان از پنجره‌های UPVC استفاده می‌کنند‌. پنجره‌های UPVC  علاوه بر اینکه در کاهش آلودگی صوتی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی مفید هستند، نگهداری و تمیز کردن آسان‌تری نسبت به سایر پنجره‌ها دارند. هر نوع پنجره‌ای روش تمیز کردن خاص خودش را دارد. تمیز کردن پنجره UPVC هم اصول خاصی دارد. برای تمیز کردن پنجره UPVC ابتدا باید از شرایط آب و هوایی مطلع باشید. تمیز کردن پنجره UPVC در هوای خیلی سرد یا بارانی کار اشتباهی است. همچنین باید قبل از تمیز کردن پنجره، کثیفی و گرد و خاک را از شیشه‌ها بِزُدایید. در واقع سختی تمیز کردن پنجره‌های UPVC به تمیز کردن شیشه‌ها بر می‌گردد، که در این مقاله به بررسی نحوه‌ی  تمیز کردن آن پرداخته‌ایم. اگر می‌خواهید با بهترین روش‌ تمیز کردن پنجره‌های UPVC آشنا شوید، در ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید.

دردسر‌های تمیز کردن پنجره دوجداره چیست؟

معمولا تمیز کردن پنجره‌ها، یک کار دشوار و طاقت فرسا ست. اگر روش تمیز کردن پنجره‌های دوجداره را بلد نباشیم، این موضوع کمی سخت‌تر هم می‌شود.
همچنین ویژگی‌های خاص پنجره‌های UPVC، نظیر نحوه‌ی بازشدن آنها در مقایسه با دیگر پنجره‌ها، کشویی بودن و یا بزرگی یا کوچکی آنها از جمله مواردی هستند که بر روی تمیز کردن این نوع پنجره‌ها تاثیر می‌گذارد.

در تمیز کردن پنجره‌های UPVC به چه نکاتی باید توجه بیشتری کنیم؟

تمیز کردن پنجره UPVC در حفظ و نگهداری شیشه و قاب پنجره تاثیر می‌گذارد. بهتر است در تمیز کردن پنجره‌های دوجداره به نکات زیر توجه کنید:

• هرگز از اسکاچ برای پاک کردن کثیفی و لکه‌های قاب پنجره استفاده نکنید؛ زیرا این امر به پنجره آسیب می‌زند.
• از استفاده‌ی هر نوع دستمال یا سیمِ زِبر برای شستشوی قاب و شیشه جداً خودداری کنید.
• حواستان باشد هنگام تمیز کردن، بیش از حد با دستتان به شیشه و قاب و ستون‌های تقسیم کننده وزن و فشار وارد نکنید؛ این کار سبب آسیب به قاب و شیشه‌ی پنجره‌ی UPVC خواهد شد.
• در تمیز کردن پنجره‌های دوجداره، تا حد امکان از اسفنج‌های زبر و مواد شوینده‌ی قوی مانند وایتکس استفاده نکنید.
• اگر در شهرهای کلان که آلودگی و گرد و غبار بیشتر است زندگی می‌کنید، بهتر است هر سه الی چهار ماه یک‌بار، و اگر در مناطق روستایی زندگی می‌کنید سالی دوبار پنجره‌ها را تمیز کنید.
• آب داخل سطل مخصوص شستشو را هر چند وقت یک‌بار عوض کنید‌ تا مطمئن شوید برای تمیز کردن قاب پنجره، از آب تمیز استفاده می‌کنید.
• برای تمیز کردن پنجره UPVC با سرکه، اجازه دهید سرکه به مدت ده دقیقه بر روی جسم باقی بماند تا به خوبی کثیفی‌ها را تمیز کند‌، سپس با یک پارچه‌ی نرم تمام مایعات اضافی را پاک کنید.
• برای تمیز کردن لبه و گوشه‌های قاب هم می‌توانید از یک دستمال یا یک اسفنج ضخیم استفاده کنید.
• اگر روی پنجره کپک وجود دارد، می‌توانید از مقدار بسیار کمی وایتکس استفاده کنید.

در تمیز کردن پنجره‌های UPVC از چه محلولی استفاده کنیم؟

محلول آب گرم و صابون به همراه یک پارچه‌ی نرم بهترین روش برای تمیز کردن قاب پنجره‌های UPVC است. اگر محلول آب گرم و صابون برای تمیز کردن پنجره‌ها کافی نبود، می‌توانید از سرکه استفاده کنید. حتماً شما هم به تاثیر شگفت‌انگیز سرکه در تمیز کردن پی برده‌اید. ترکیب سرکه و آب در تمیز کردن پنجره‌های دوجداره، به ویژه اگر روی قاب پنجره چرک یا چربی باشد، بسیار موثر است.
در صورتی که روی پنجره لکه‌ای بود که با هیچ کدام از این روش‌ها تمیز نشد، از محلول‌های تمیزکننده‌ی مخصوص پنجره‌های UPVC  استفاده کنید. برای تمیز کردن گوشه‌های قاب پنجره هم می‌توانید از سرپوش‌های باریک جاروبرقی استفاده کنید.

تمیز کردن پنجره‌ی UPVC

تمیز کردن پنجره‌های UPVC کار دشواری‌ست؛ اما برای این کار نیازی به استفاده از مواد شوینده‌ی گران قیمت نیست.
لازم نیست از تمیزکننده‌های مخصوص پنجره‌های UPVC استفاده کنید، چون ترکیب آب و سرکه برای براق و تمیز کردن پنجره‌ی شما کافی‌ست‌. ترکیب آب داغ و صابون و البته کمی هم تلاش و زورِ بازو، به تمیز کردن پنجره‌های دوجداره کمک می‌کند.
اما باید در نظر داشته باشید که با تمیز کردن، تمام مشکلات این نوع پنجره‌ها حل نمی‌شود! اگر پنجره‌ی شما تَرَک برداشته، شکسته یا چندین سال از خرید آن می‌گذرد، وقت آن است که پنجره دوجداره خود را با یک پنجره‌ی جدید تعویض کنید.

روش‌های تمیز کردن قاب، شیشه و لولای پنجره‌ی UPVC چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، تمیز کردن پنجره UPVC اصول خاصی دارد. برای تمیز کردن پنجره‌ها باید ابتدا از قاب آن شروع کنید:

• تمیز کردن قاب پنجره UPVC

تمیز کردن قاب پنجره UPVC بسیار آسان‌تر از آن چیزی‌ست که به نظر می‌رسد. برای این کار باید به شستشوی چهارچوب پنجره‌ی UPVC بپردازید. برای این کار باید قاب پنجره را با آب گرم بشویید.
یک سطل را پر از آب گرم کنید، سپس یک پارچه‌ی نخی نرم را داخل آب فرو کرده و به آرامی سطوح داخل و خارج قاب پنجره را به طور کامل تمیز کنید. بعد از اینکه تمیز کردن قاب پنجره را تمام کردید، آن را خشک کنید.
برخی افراد برای پاک کردن کامل آلودگی‌ها، از بخارشو استفاده می‌کنند. استفاده از بخارشو گزینه خوبی‌ست، اما ممکن است تیغه یا بُرس مخصوص بخارشو که برای شستشوی قسمت‌های کوچک یا ریز طراحی شده، زِبر باشد و سبب ایجاد خراش بر روی چهارچوب پنجره‌ی UPVC شود‌.
بنابراین بهترین گزینه، استفاده از یک پارچه‌ی نخی و نرم است. از محلول آب و صابون برای تمیز کردن قاب پنجره‌ی دوجدار غافل نشوید. همانطور که اشاره کردیم، آب گرم و صابون موثرترین روش برای تمیز کردن بوده و گاهی اوقات بهترین نتیجه را هم می‌دهد. در یک سطل محلول آب گرم و صابون درست کرده و با کمک یک اسفنج نرم  و تمیز، پنجره‌ها را بشویید.
به هیچ وجه از اسکاچ‌های زبر برای شستشو پنجره UPVC استفاده نکنید، چون زبری اسکاچ سبب ایجاد خراش بر روی پروفیل‌های UPVC  می‌شود. پس از شستشو با محلول آب گرم و صابون، قاب پنجره را با یک پارچه‌ی نمدارِ بدون پُرز خشک کنید.

• تمیز کردن شیشه‌ی پنجره‌ی  UPVC

پس از تمیز و خشک کردن قاب پنجره، باید تمیز کردن شیشه‌ها را شروع کنید. برای تمیز کردن شیشه‌های دوجداره بهتر است از محلول آب و سرکه استفاده کنید. این محلول طبیعی بوده و برای سلامت شما ضرری ندارد، همچنین به پنجره‌ی UPVC هم آسیبی نمی‌زند.
برای درست کردن این محلول، دو فنجان آب را با مقدار کمی سرکه مخلوط کرده و شیشه‌ها را با آن تمیز کنید. پس از انجام تمام مراحل، شیشه‌ها، قاب و چهارچوب پنجره‌های UPVC شما کاملاً تمیز و براق می‌شود.
حواستان باشد از مقدار زیادی از سرکه استفاده نکنید، چون ممکن است پنجره‌ها تا مدت‌ها بوی سرکه بگیرند. پس دو، سه قاشق سرکه برای یک سطل آب کافی است.

• تمیز کردن لولای پنجره UPVC

به مرور زمان در لولای پنجره UPVC گرد و خاک جمع می‌شود. برای تمیز کردن لولای پنجره باید گردگیری کنید.
برای این کار ابتدا باید پنجره را تا جایی که ممکن است باز کرده و با یک دستمال میکروفایبر، همه کثیفی‌ها و گرد و غبار و خاک را از اطراف و گوشه کنار قاب پاک کنید. می‌توانید از دستمال میکروفایبر یا سرپوش‌های باریک جاروبرقی استفاده کنید و تمام گرد و غبار را پاک کنید.

چه زمانی باید پنجره‌ی UPVC را تمیز کنیم؟

بیشتر افراد فکر می‌کنند روزهای آفتابی بهترین زمان برای تمیز کردن پنجره‌ی UPVC است. اما باید به شما بگوییم که این یک تصور غلط است و اتفاقا باید تمیز کردن شیشه‌ها را در روزهای ابری انجام دهید!
این مسئله بر خلاف باور عموم است، چون با کمک نور خورشید می‌توان خاک روی شیشه را بهتر دید.
اما لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که نور مستقیم خورشید، خیلی سریع پنجره را خشک می‌کند و لکه‌ی آب یا مایع تمیزکننده بر روی شیشه باقی می‌ماند. تمیز کردن شیشه در روز ابری به شما کمک می‌کند تمام لکه‌ها را ببینید. بهترین زمان برای شستشوی پنجره‌های دوجداره در پایان زمستان، قبل از نوروز و در ایام تابستان است.

نکته‌ی پایانی

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی پنجره‌های UPVC در مقایسه با سایر پنجره‌های آلومینیومی و آهنی، شستشوی راحت‌تر آن است. فقط باید اصول ذکرشده در این مقاله را رعایت کنید تا هم پنجره‌تان تمیز و براق شود، هم آسیبی به آن وارد نشود. در روزهای آفتابی از تمیز کردن پنجره‌های دوجداره اجتناب کنید، چون لکه‌ی آب و ماده‌ی شوینده‌ی روی شیشه سریع خشک می‌شود، بنابراین تا حد امکان این کار را در روزهای ابری انجام دهید. همچنین از تمیز کردن پنجره‌ی UPVC با دستمال یا اسکاچ زِبر حتماً خودداری کنید.

[table “1” not found /]