دانستنی‌های در و پنجره

آیا درب و پنجره‌ UPVC را می‌توان رنگ کرد؟

آیا درب و پنجره‌ UPVC را می‌توان رنگ کرد؟

UPVC ماده‌ای است که برای درب‌ها و پنجره‌ها استفاده می‌شود و بسیار سخت و محکم است. این ماده، شکلی مقاوم از PVC است که معمولا برای چارچوب پنجره و لوله‌کشی از آن استفاده می‌شود. در UPVC ماده فتالت یا BPA وجود ندارد و به همین دلیل این متریال برای سلامتی زیان‌آور نیست. درب و پنجره‌های UPVC به دلیل مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد، بسیار محبوب و البته کارآمد است. با این‌حال یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که هنگام خرید درب و پنجره‌های UPVC ممکن است با آن مواجه شوید، این است که آیا می‌توان درب و پنجره UPVC را رنگ کرد؟ در ادامه همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

مزایای استفاه از درب و پنجره UPVC

اگر به دنبال صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستید، درب و پنجره UPVC انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. این درب و پنجره‌ها رسانای گرمایی بسیار کمی دارند و از نظر دمایی بسیار به صرفه هستند.  علاوه بر این، نیاز به نگهداری کمی دارند و به راحتی تمیز می‌شوند.

UPVC ماده‌ به شدت مقاومی است که حداقل به مدت ۱۰۰ سال در لوله‌های آب و فاضلاب از آن استفاده می‌شده است. (منبع) طول عمر میانگین این متریال حدود ۴۰ تا ۸۰ سال (منبع) است. کیفیت خوب UPVC را می‌توان از مقاومت بالای آن در برابر آسیب دیدگی و خوردگی مشاهده کرد. چرا که این ماده نمی‌پوسد و در برابر خوردگی هم مقاوم است. همچنین پنجره‌های UPVC در برابر معرض اشعه‌ فرابنفش خورشید هم مقاومت بالایی دارد. این متریال از درب و پنجره در برابر تابش شدید و دایم آفتاب جلوگیری می‌کند.

UPVC حداقل 10 بار قابل بازیافت است و به همین دلیل دوستدار محیط زیست است. (منبع) چرا که پس از تعویض درب و پنجره UPVC قدیمی، می‌توان از آن‌ها در تولید لوله‌ها و سایر مواد استفاده کرد.

این درب و پنجره‌ها می‌توانند صدا را تا 70 درصد کاهش دهند و به همین دلیل عایق صدا هستند. (منبع) استفاده از این درب و پنجره‌ها می‌تواند یک محیط ساکت و آرام را برای شما فراهم کند. همچنین این درب و پنجره‌های ساخته شده از این متریال، دارای امنیت بالایی هستند، چرا که می‌توان از یراق‌آلات ضد سرقت در آن‌ها استفاده کرد.

این متریال در برابر شرایط سخت آب‌وهوایی همچون بارندگی، تابش شدید خورشید و گرد و غبار بسیار مقاوم است. درب و پنجره‌های ساخته شده از UPVC در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف عایق بوده و رنگ و شکل آن تغییر نمی‌کند.

قیمت درب و پنجره‌های ساخته شده از متریال UPVC از آلومینیوم ارزان‌تر بوده و برخلاف آن مزایای بیشتری هم دارد. یکی از مزایای قابل توجه آن، تعمیر و نگهداری کم درب و پنجره‌های UPVC است. همان‌طور که گفتیم این متریال بسیار مقاوم بوده و به همین دلیل نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارد. تنها باید این درب و پنجره‌ها را هر زمان که احساس نیاز کردید، تمیز کنید.
به‌طورکلی مزایای استفاده از درب و پنجره UPVC عبارت است از:

  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • نظافت آسان
  • مقاومت بالا
  • سازگار با محیط زیست
  • عایق صدا و کاهش آلودگی صوتی
  • امنیت بالا
  • عدم تغییر رنگ و شکل
  • قیمت ارزان
  • تعمیر و نگهداری کم

آیا می‌توان درب و پنجره UPVC را رنگ کرد؟

رنگ کردن درب و پنجره UPVC امکان‌پذیر است، اما بهتر است که قبل از اقدام به رنگ کردن درب و پنجره‌ با شرکت سازنده صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند درباره‌ رنگی که استفاده می‌کنید و نوع آن شما را راهنمایی کنند، ‌چرا که استفاده از رنگ‌های تیره‌تر ممکن است باعث بالا رفتن حرارت شده و به درب و پنجره آسیب بزند.

قبل از رنگ کردن، درب و پنجره را با آب و صابون و حوله‌ بدون پرز تمیز کنید. لازم است که قبل از رنگ زدن درب و پنجره را آماده کنید. انرژی سطح UPVC پایین است و به همین دلیل نوع رنگی که برای این کار انتخاب می‌کنید اهمیت زیادی دارد. استفاده از رنگ‌های اکرلیک و پلی اورتان به این منظور مناسب‌تر است.

اگر تازه‌کار هستید یا درب و پنجره‌ UPVC خود را به تازگی نصب کردید به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که آن‌ها را خودتان رنگ کنید، چرا که لایه‌ی رزینی که روی درب و پنجره وجود دارد، فضای مناسب و آسانی را برای رنگ کردن فراهم نمی‌کند.

کلام آخر

درب و پنجره UPVC یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساختمان‌ها و مراکز مختلف است. درب و پنجره‌های ساخته شده از متریال UPVC نسبت به آلومینیوم قیمت ارزان‌تری داشته و مزایای بسیاری دارد. این درب و پنجره‌ها عایق بوده و ماندگاری بالایی دارد. یکی از قابلیت‌های این متریال، امکان رنگ کردن درب و پنجره‌های    UPVCاست که با رعایت نکاتی می‌توان آن‌ها را به رنگ دلخواه درآورد.

[table “1” not found /]