دانستنی‌های در و پنجره

مناسب ترین پنجره‌ برای آپارتمان های کنار اتوبان کدامند؟

مناسب‌ترین پنجره‌ برای آپارتمان‌های کنار اتوبان کدامند؟

مناسب ترین پنجره‌ برای آپارتمان های کنار اتوبان کدامند؟ در این مقاله از واکا کرویتز به پنجره های مناسب برای خانه های کنار اتوبان خواهیم پرداخت.

زندگی مدرن امروزی هرچند دستاوردهای زیادی برای انسان‌ها داشته، اما دشواری‌های خودش را هم دارد. امروزه اتوبان‌ها گسترش زیادی پیدا کرده‌اند و این موضوع انسان‌ها را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. زندگی در آپارتمان‌های کنار اتوبان با عوارض و مشکلات زیادی همراه است. آلودگی صوتی یکی از بارزترین مشکلات خانه‌های کنار اتوبان است. آلودگی صوتی سبب آسیب‌های جبران‌ناپذیر برای انسان‌ها شده و به مرور منجر به برهم زدن آرامش آنها خواهد شد. یکی از راهکارهای موثر برای جلوگیری از ورود سر و صدا به داخل ساختمان، نصب پنجره‌های عایق صداست. این پنجره‌ها از ورود سر و صدا به ساختمان جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین نصب آنها در ساختمان‌های کنار اتوبان یک امر ضروری است. در ادامه همراه ما باشید تا مناسب‌ترین پنجره برای آپارتمان‌های کنار اتوبان را به شما معرفی کنیم.

مشکلات زندگی در آپارتمان‌های کنار اتوبان چیست؟

زندگی در خانه‌های اطراف اتوبان با عوارض و مشکلات زیادی همراه است. آلودگی هوا یکی از مشکلاتی‌ست که افرادی که نزدیک اتوبان‌ها زندگی می‌کنند، از آن رنج می‌برند. در واقع ورود گرد و خاک، دوده‌های سرب، ذرات معلق و آلودگی به خانه‌های کنار اتوبان بیشتر است.
آلودگی صوتی ناشی از تردد خودروهای سبک و سنگین هم یکی از بزرگترین مشکلات زندگی در خانه‌های کنار اتوبان است.
آلودگی صوتی از جنبه‌های مختلف زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده و منجر به استرس، سردرد، ناراحتی عصبی، کاهش شنوایی، بیماری‌های قلبی، کاهش تمرکز، تنش در ارتباط با دیگران و حتی زوال عقل می‌شود.
در شهرهای بزرگ به‌ویژه در مناطق کنار اتوبان‌ها، آلودگی صوتی بیش از حد انتظار است. آلودگی صوتی برای افرادی که کنار اتوبان زندگی می‌کنند، در شب‌ آزاردهنده‌تر می‌شود؛ چون این افراد به علت سر و صدای زیاد قادر به خوابیدن و استراحت کردن نخواهند بود و این امر سلامت آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

بهترین پنجره عایق صوتی مناسب برای ساختمان‌های کنار اتوبان کدام است؟

شدت آلودگی در مناطق کنار اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها بین ۷۰ تا ۸۰ دسیبل است. این یعنی اگر کنار اتوبان زندگی می‌کنید، برای جلوگیری از سلب آرامشتان باید به فکر یک راهکار اساسی باشید.
یک راهکار مناسب برای کاهش آلودگی صوتی، نصب پنجره‌های دوجدار‌ه‌ی UPVC است. این پنجره‌ها عایق صوتی بوده و مانع از ورود هر گونه سر و صدا به داخل ساختمان می‌شوند.
پنجر‌ه‌های دوجداره در برابر آلودگی‌های محیطی و صوتی کارآمد بوده و در صورت تولید و نصب صحیح، می‌تواند از آلودگی صوتی و محیطی بکاهد.
نکته‌ی مهم در پنجره‌های دوجداره‌ی  UPVC، رگلاژ پنجره است. منظور از رگلاژ پنجره‌ی دوجداره فرایندی‌ست که در آن پنجره‌ی دوجداره به شکلی صحیح و متوازن در قاب خود جای بگیرد و حرکت کند؛ به صورتی که بسیار راحت و روان باز و بسته شود. اگر پنجره‌ی دوجداره رگلاژ نشود، منجر به مشکلاتی نظیر ورود گرد و غبار، صدا، سرما و گرما و … به داخل محیط می‌شود.
پنجره‌های دوجداره علاوه بر اینکه عایق صوتی هستند، مزایای دیگری هم دارند. از جمله مزایای پنجره‌های دوجداره می‌توان به کنترل آلودگی هوای محیط، جلوگیری از هدر رفتن انرژی، مقاومت بالا در برابر سرما و گرما، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، همچنین مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ آلاینده‌های هوا اشاره کرد.
پنجره‌های دوجداره بخش زیادی از آلودگی صوتی و محیطی را کاهش می‌دهند، با اینحال ممکن است با وجود استفاده از این پنجره‌ها، باز هم صدا وارد ساختمان شده و آسایش شما را مختل کند. این مشکل را می‌توانید با نصب پنجره‌های سه جداره برطرف کنید.
همانطور که گفتیم شدت آلودگی صوتی در کنار اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها، بین ۷۰ تا ۸۰ دسیبل است. بنابراین برای مهار بیشتر آلودگی صوتی در این مناطق و همچنین مناطق صنعتی، باید از پنجره‌های دو جداره‌ی استاندارد به همراه همچنین رگلاژ صحیح استفاده کرد.
پنجره‌های سه جداره (برای مکان‌هایی که آلودگی صوتی در حدود 120 دسی‌بل دارد: فرودگاه‌ها و …) ، از سه لایه شیشه تشکیل می‌شوند. درصد صداگیری پنجره‌های سه‌جداره نسبت به پنجره‌های دوجداره بیشتر بوده و به همین ترتیب تا ۸۰ درصد آلودگی صوتی را کاهش می‌دهند.
در واقع می‌توان گفت که کارایی پنجره‌های سه جداره بیشتر از پنجره‌های دوجداره است. در ساخت پنجره‌ی سه‌جداره از ترکیب‌های مختلف سه شیشه استفاده می‌شود، که هر کدام میزان صوت را تا درصد مشخصی کاهش می‌دهند.
با اینحال در همه‌ی مناطق لزوم استفاده از پنجره‌های سه جداره وجود ندارد؛ چون پنجره‌های دوجداره به اندازه کافی قابلیت و مزایا دارند. لزوم استفاده از این پنجره‌ها بیشتر در ساختمان‌های کنار اتوبان یا خیابان‌های شلوغ جهت بهره‌گیری از مزایای عایق صوتی و در مناطق کوهستانی که به عایق حرارتی بیشتر نیاز است احساس می‌شود. بنابراین بهترین پنجره عایق صوتی در ساختمانهای کنار اتوبان، پنجره‌های دوجداره‌ی استاندارد است.

کلام آخر

زندگی در کنار اتوبان‌ها افراد را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. یکی از بزرگترین مشکلات، آلودگی صوتی‌ست. خوشبختانه با نصب پنجره‌های سه‌جداره می‌توان از ورود سر و صدا به ساختمان جلوگیری کرد. ممکن است با استفاده از پنجره‌های دوجداره باز هم سر و صدا وارد ساختمان شود؛ بنابراین می‌توانید در محیط‌های صنعتی و محیط‌هایی که شدت آلودگی صوتی به شدت بالا است، از پنجره‌های سه جداره استفاده کنید.

[table “1” not found /]