دانستنی‌های در و پنجره

استاندارد: یا همه‌چیز، یا هیچ‌چیز!

استاندارد: یا همه‌چیز، یا هیچ‌چیز!

استاندارد یکی از مترها و سنجش‌های معتبر در تمام دنیاست. برای اینکه یک کالا دارای نشانِ استاندارد بشه، مراحل طولانی و مختلفی رو باید طی کنه. از سال ۱۹۷۰، چهاردهمِ اکتبر یا ۲۲ مهر به نام روز جهانی استاندارد نامگذاری شده.

اولین استاندردها

اما می‌دونستین که اولین استانداردها در چه سالی تعیین شد؟
اولین سازمان استاندارد بصورت رسمی در سال ۱۹۰۱ در لندن و اولین سازمان بین‌المللی و یکپارچه‌ی استاندارد هم در سال ۱۹۴۷ شکل گرفت که شامل بیست و پنج کشورِ بیشتر اروپایی بود.
اما در ایران، در سال ۱۳۰۴، اولین حرکت در ارتباط با استاندارد با در نظر گرفتن اوزان و مقیاس‌ها شروع شد، اما سال‌ها بعد، در سال ۱۳۳۲ بود که اولین اداره‌ی آزمایشگاهی استاندارد زیر نظر اداره‌ی بازرگانی تشکیل شد.

استاندارد در ایران

معمولا در هر کشوری یک استاندارد برای آن کشور تهیه می‌شود و اقلامی که می‌خواهند به دست مصرف‌کننده برسند باید مجوزهای لازم از استاندارد ملی کشور را بدست بیاورد. مثلا استاندارد ملی ایران با نام مخفف ISIRI شناخته شده است.

استاندارد رده‌بندی پروفیل‌ها:

برای هر کالایی استانداردها مطابق اون کالا تبیین می‌شه.
برای مثال، استانداردهای پروفیل‌های در و پنجره به چند دسته تقسیم می‌شوند:
– استاندارد اقلیمی؛ که به دسته‌ی اقلیم معتدل (M) و اقلیم سخت (S) تقسیم می‌شوند. در این گروه، پروفیل‌هایی که دارای استاندارد (s) باشند در اقلیم‌های معتدل نیز به‌کار برده می‌شوند.
– استاندارد پروفیل‌ها بر اساس مقاومت ناشی از سقوط وزنه در دمای منفی ۱۰ْ؛ که به سه نوع استاندارد( O, I, II) تقسیم می‌شوند. در این گروه، برای استاندارد (I) ارتفاع ۱۰۰۰ متر و برای استاندارد (II) ارتفاع ۱۵۰۰ متر محاسبه شده است.
– استاندارد بر اساس ضخامت دیواره‌ی خارجی؛ در این گروه به دو دسته‌ی استاندارد A و B تقسیم می‌شود. در استاندارد A ضخامت سطح قابل رویت آن کمتر از ۲/۸ میلی‌متر و سطح غیر قابل رویت آن کمتر از ۲/۵ میلی‌متر است و در استاندارد B سطح قابل رویت کمتر از ۲/۵ میلی‌متر و سطح غیرقابل رویت آن کمتر از ۲ میلی‌متر است.
همچنین استانداردهای مختلف دیگه‌ای مثل تست زنون و تست زرد نشدن پروفیل و … وجود دارد که ابزار و نشانه‌ی مناسبی برای انتخاب پروفیل‌هاست.
پروفیل‌های “واکاکرویتز” بر اساس تعاریفی که ارائه شد، دارای استاندارد سطح کیفی A، استاندارد مقاومت II، استاندارد اقلیم سخت S و استانداردهای مقاومت در برابر اشعه و زرد نشدن پروفیل و … است که می‌تواند نشانه‌ی اعتمادی درست به انتخاب شما باشد.

در نهایت

برای اینکه هر کالا دارای استاندارد بشه باید مسیر طولانی و پُرپیچ و خمی رو بگذرونه، برای همین موضوع و سختگیری‌هاست که بسیاری از کالاها که کیفیت لازم رو دارا نیستند قیدِ گرفتنِ استاندارد رو میزنن و به اون توجهی نمی‌کنند…
اما لطفا شما به استاندارد توجه کنید،
چون
استاندارد حقِ مصرف‌کننده‌ست!

[table “1” not found /]