دانستنی‌های در و پنجره

نحوه‌ی تعویض پنجره‌های قدیمی با پنجره‌های دوجداره‌ی UPVC

تعویض پنجره‌های قدیمی با پنجره‌های دوجداره‌ی

پنجره‌های دوجداره مزایای بسیار زیادی دارند. این پنجره‌ها دارای بالاترین حد از عایق حرارتی و صوتی هستند و منجربه صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند. یکی از مزایای اصلی پنجره‌های دوجداره‌ی UPVC، امکان نصب آن در ساختمان‌هایی‌ست که پنجره‌های قدیمی، تک جداره، دوجداره‌ی آهنی یا آلومینیومی دارند. با وجود اینکه پنجره‌های قدیمی معایب زیادی دارند، بسیاری از افراد به دلیل اینکه تصور می‌کنند تعویض پنجره نیاز به تخریب دیوار‌ها دارد، این کار را انجام نمی‌دهند. در ادامه همراه ما باشید تا معایب پنجره‌های قدیمی، ضرورت تعویض پنجره‌ها، سختی یا آسانی تعویض پنجره‌های قدیمی و نحوه‌ی تعویض پنجره‌های قدیمی با پنجره‌های UPVC  را به شما بگوییم.

معایب پنجره‌های قدیمی چیست؟

پنجره‌های قدیمی به انواع مختلفی از جمله چوبی، آهنی و آلومینیومی تقسیم می‌شوند. این پنجره‌ها معایب زیادی دارند. به طور مثال ساختمان‌هایی که پنجره‌ی قدیمی دارند، اغلب از نظر تهویه و عایق بودن در برابر سرما یا گرما دچار مشکل هستند.
پنجره‌های چوبی امنیت بسیار پایینی داشته و مناسب مناطق شهری نیستند. پنجره‌های آهنی با توجه به نوع آن هیچ‌گونه عایق مناسبی نداشته و با توجه به متریالی که دارد در هر شرایط جوی دچار مشکل و هدر رفتِ انرژی به میزانِ 30 تا 35 درصد و در مناطق مرطوب نیز دچار زنگ‌زدگی می‌شود.
پنجره‌های آلومینیومی رسانای گرما و سرما بوده و حرارت را از خود عبور می‌دهند. بنابراین سبب اتلاف انرژی و گرمای داخل خانه می‌شوند.
با توجه به معایب فراوان پنجره‌های قدیمی و البته مزایای پنجره‌های دوجداره، می‌توانیم به ضرورت تعویض پنجره‌های قدیمی با پنجره‌های دوجداره UPVC پی ببریم.
ضرورت تعویض پنجره‌های قدیمی با پنجره‌های دوجداره‌ی UPVC در چیست؟

• صرفه جویی در مصرف انرژی

با توجه به افزایش قیمت انرژی، ضرورت حفظ انرژی موجود در فضای خانه یا دفتر کار و جلوگیری از هدر رفت انرژی بیشتر احساس می‌شود‌. نصب پنجره‌های دوجداره به جای پنجره‌های قدیمی، علاوه بر اینکه سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود، هزینه‌های مصرف را هم کاهش می‌دهد. کاهش آسیب‌های ناشی از گازهای گلخانه‌ای به علت مصرف انرژی‌های دوست‌دار و سازگار با محیط زیست می‌تواند انجام و امکان پذیرد.

• جلوگیری از گسترش آلودگی‌های صوتی

معمولا میزان آلودگی‌های صوتی در شهرها بسیار زیاد و معادل 50 تا 75 دسی‌بل است. در صورتی که پنجره‌ها قدیمی باشد، این سر و صدا بیشتر به گوش می‌رسد. پنجره‌های دوجداره‌ی UPVC عایق صوتی هستند و از ورود سر و صدا به داخل ساختمان به میزان 40 الی 45 دسی‌بل جلوگیری می‌کنند.

• افزایش امنیت خانه و محیط کار

عامل دیگری که ضرورت تعویض پنجره‌های قدیمی را ملموس‌تر می‌کند، حفظ امنیت است. پنجره‌های دوجداره‌ی UPVC  شیشه‌های محکم‌تری دارند، و با توجه به طراحی خاصی که دارند ضد سرقت می‌باشند و همین ویژگی دسترسی سارقان به خانه را کمتر می‌کند.

• کمک به محافظت از محیط‌زیست

موادی که در تولید پنجره‌های دوجداره UPVC به کار می‌روند، هیچ گونه مواد زاید و سمی ندارند. بنابراین میزان آلودگی‌های صنعتی ناشی از تولید این پنجره‌ها برای محیط‌زیست بسیار کمتر است.

تعویض پنجره‌های قدیمی با پنجره‌های UPVC، سخت یا آسان؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند تعویض پنجره‌های قدیمی دشوار است؛ که البته دلیل آن هم مشخص است. این تصور وجود دارد که تعویض پنجره‌های قدیمی نیاز به تخریب دیوارهای منزل، بنّایی طولانی مدت، گچ بری و رنگ‌آمیزی داشته و با هزینه‌های سرسام‌آور تعویض پنجره همراه است‌. همین تصور باعث می‌شود خیلی از افراد برای تعویض پنجره‌های قدیمی خود اقدام نکنند.
به طور کلی، تعویض پنجره‌های قدیمی کار دشواری نیست. برای انجام این کار، در بیشتر مواقع نیاز به هیچ گونه تخریبی نبوده و به مواد و مصالح ساختمانی نیاز نیست. استفاده از پروفیل‌های بازسازی در پنجره‌های UPVC به‌راحتی جایگزین مناسبی برای پنجره‌های آهنی و قدیمی  می‌گردد و نیاز به تخریب زیادی نداشته و به راحتی روی قاب پنجره‌ی آهنی‌ یا آلومینیومی قرار می‌گیرد. بنابراین تعویض پنجره‌ها فرایند دشواری نیست.

تعویض پنجره‌های قدیمی با پنجره‌های UPVC چگونه انجام می‌شود؟

ساخت پنجره با اندازه‌گیری دقیق ابعاد پنجره‌ها توسط افراد متخصص شروع می‌شود. پس از اتمام مرحله‌ی اندازه‌گیری، پنجره‌ی دوجداره‌ی مورد نظر شما توسط نرم‌افزارهای مخصوصی طراحی می‌شود و پس از تایید کارفرما، ساخته و آماده‌ی نصب می‌شود. هنگامی که پنجره‌ها آماده شدند، متخصصین نصب برای تحویل و نصب پنجره‌ها به خانه یا محل کار شما مراجعه می‌کنند.
برای تعویض پنجره‌های قدیمی، کاری که شما باید انجام دهید باز کردن پرده‌ها است. بعد از آن، اطراف هر پنجره را تا دو متر از لوازم خانه خالی کرده و روی مبلمان را با پارچه بپوشانید تا نصب پنجره‌های جدید آسیبی به لوازم شما نرساند و سبب کثیف شدن آنها نشود.
در آغاز کار عملیات نصب، ابتدا با استفاده از ابزار مخصوص، تمام شیشه‌ها، ستون‌های افقی و عمودی قاب پنجره قدیمی بریده می‌شود و تنها قاب دور تا دور پنجره یا قاب محیطی پنجره‌ی قدیمی داخل دیوار باقی می‌ماند.
سپس پنجره‌های دوجداره‌ی UPVC جدید با استفاده از پیچ‌های محکم روی این قاب نصب می‌شود. معمولا پس از اتمام کار، قاب محیطی پنجره قدیمی به هیچ عنوان دیده نمی‌شود.
پس از نصب پنجره‌ها، دور تا دور آنها با استفاده از فوم پُلی‌اُرتان و چسب سیلیکون مخصوص، آب‌بندی و عایق‌بندی می‌شود.
در اینجا نوبت به مرحله‌ی آخر، یعنی نصب شیشه‌های دوجداره می‌رسد. معمولا نصاب‌ها در انتها برای رگلاژ پنجره اقدام می‌کنند. منظور از رگلاژ پنجره‌ی دوجداره فرآیندی‌ست که در آن پنجره‌ی دوجداره به شکلی صحیح و متوازن در قاب خود جای گرفته و حرکت کند؛ به صورتی که بسیار راحت و روان باز و بسته شود. اگر پنجره‌ی دوجداره رگلاژ نشود، مشکلاتی نظیر ورود گرد و غبار، صدا، سرما و گرما و … بوجود می‌آورد. بدین ترتیب، پنجره‌های قدیمی شما بدون تخریب، با پنجره‌های دوجداره‌ی UPVC تعویض می‌شوند.
چند نکته مهم در تعویض پنجره‌های قدیمی با پنجره‌های دوجداره‌ی  UPVC
در تعویض پنجره‌های قدیمی، نکات زیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند:

۱.اندازه گیری بسیار دقیق

برای تعویض پنجره‌های قدیمی، اندازه‌گیری بسیار دقیق لازم است. اگر به این مسئله دقت نشود، ممکن است بعد از جداسازی پنجره‌ی قدیمی، پنجره‌ی دوجداره‌ی UPVC تولیدشده بزرگ یا کوچک باشد. حتی اشتباهات کوچک در اندازه‌گیری هم منجربه بروز مشکلاتی در آینده می‌شوند.

۲.اجرا کردن طرح پنجره‌ی دوجداره‌ی UPVC با همان طرح پنجره‌ی قدیمی

طرح پنجره‌ی دوجداره‌ی UPVC باید با طرح پنجره‌ی قدیمی، از لحاظ ظاهر، رنگ و شکل کلی همانند باشد، تا تضادی در نما بوجود نیاید.

۳.انتخاب پروفیل

یکی از مهمترین مسائل در تعویض پنجره‌های قدیمی، انتخاب پروفیل است. انتخاب پروفیل باید با نظر کارشناسی انجام شود تا زائده‌های پنجره‌ی قدیمی کاملا پوشانده شده و از پنجره قدیمی زائده‌ای مشاهده نشود‌.

کلام آخر

پنجره‌های قدیمی معایب زیادی دارند و سبب هدر رفت انرژی شده و در برابر گرما، سرما و سر و صدا و گرد و غبارعایق نیستند. بنابراین تعویض پنجره‌های قدیمی با پنجره‌های دوجداره‌ی UPVC ضروری‌ست. تعویض پنجره‌های قدیمی دشوار نبوده و در بیشتر مواقع، نیازی به تخریب، آهنکشی و آهنگری ندارد. بنابراین هرچه سریع‌تر دست به کار شوید و پنجره‌های قدیمی خود را با پنجره‌های دوجداره‌ی UVPC تعویض کنید تا از مزایای بی‌پایان پنجره‌های دوجداره بهره‌مند شوید.

[table “1” not found /]