دانستنی‌های در و پنجره

نقش گاز آرگون در پنجره دوجداره UPVC و نحوه‌ی تشخیص آن

نقش گاز آرگون در پنجره دوجداره UPVC و نحوه‌ی تشخیص آن

امروزه به دلیل افزایش آلودگی‌های صوتی، به‌ویژه در کلان‌شهرها و ضرورت صرفه‌جویی در منابع انرژی، استفاده از شیشه‌های دوجداره به عنوان عایق حرارتی و صوتی از اهمیت خاصی برخوردار است. شیشه‌های دوجداره معمولا از دو یا چند شیشه ساخته می‌شوند و فاصله‌ی بین دو شیشه به طور اتوماتیک با گاز آرگون پُر می‌شود. گاز آرگون که یکی از اجزای اصلی شیشه‌های دوجداره‌ی UPVC است، یک نوع گاز خنثی و نجیب بوده و با هیچ ماده‌ای ترکیب شیمیایی به وجود نمی‌آورد.

این گاز با قرار گرفتن در شیشه‌ی‌ دوجداره، عبور انرژی و صدا را به حداقل ممکن رسانده و سبب ایجاد فضای ایزوله بین دو شیشه و شبنم نزدنِ جداره‌ی میانی و در نتیجه مانع از اتلاف انرژی می‌شود. شیشه‌های دوجداره نسبت به شیشه‌های معمولی و قدیمی ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار خوبی دارند، که بسیاری از این ویژگی‌های خوب به وجود گاز آرگون در دو لایه‌ی این شیشه‌ها برمی‌گردد‌. استفاده از گاز آرگون در پنجره‌های دوجداره سبب می‌شود با مشکلات پنجره‌های قدیمی نظیر اتلاف انرژی بالا و ورود سر و صدا به ساختمان مواجه نشویم. در ادامه همراه ما باشید تا به شما نقش گاز آرگون در پنجره‌های دوجداره‌ی UPVC و نحوه‌ی تشخیص آن را بگوییم.

نقش گاز آزگون در پنجره‌ دوجداره‌ ی UPVC چیست؟

گاز آرگون یک گاز بی‌اثر، بدون رنگ و بی‌خطر برای سلامتی است. گاز آرگون چگالی بیشتری نسبت به هوا دارد و دمای شیشه را نزدیک به دمای اتاق می‌کند.
علت استفاده از گاز آرگون در پنجره‌های دوجداره‌ی UPVC افزایش بهره‌وری انرژی و علملکرد کلی پنجره است. در اینجا به نقش و علل استفاده از گاز آرگون در پنجره‌های دوجداره‌ی UPVC  می‌پردازیم:

• کاهش سرعت عبور صوت از پنجره
• کاهش احتمال میعان و یخ‌زدگی
• عایق کردن مناسب پنجره‌ها
•عدم آلوده کردن محیط زیست
• غیرقابل اشتعال بودن و در نتیجه ایمنی بالا
• قابلیت استفاده در تمام شرایط آب و هوایی
• ارزان بودن و در عین حال کارآمد بودن
• کاهش اتلاف انرژی از طریق رسانش
• کاهش تبادل گرما از پنجره

چگونه وجود گاز آرگون در پنجره‌ دوجداره را تشخیص دهیم؟

یکی از عوامل مهم برای افزایش کارایی شیشه‌های دوجداره، وجود گاز آرگون است. تشخیص وجود گاز آرگون در شیشه‌ی دوجداره به شما کمک می‌کند بتوانید کیفیت شیشه دوجداره‌ی UPVC مد نظرتان را بهتر مورد بررسی قرار دهید.
همانطور که اشاره کردیم، گاز آرگون یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است، بنابراین نحوه‌ی تشخیص وجود آن در پنجره دوجداره مشکل است. نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که شیشه‌های دوجداره UPVC که دارای گاز آرگون هستند، ۱۰۰ درصد در برابر حرارت و صدا عایق هستند.
در شیشه‌های دوجداره‌ی بدون گاز به جای استفاده از گاز مخصوص بین دو شیشه، تمام هوای آن قسمت کشیده شده و به این ترتیب در عمل عایق بودن صدا و حرارت اختلال ایجاد می‌شود‌. اما برخی روش‌ها که با آنها می‌توانید از وجود گاز آرگون در پنجره‌ی UPVC مطمئن شوید، عبارتند از:

• اختلاف دمای جداره‌ی داخل و خارج در شیشه‌ی دوجدار‌ه‌ی حاوی گاز آرگون

تزریق گاز آرگون مانع از انتقال حرارت می‌شود. اگر در شیشه‌ی پنجره‌ی UPVC به مقدار کافی گاز آرگون تزریق شده باشد، جداره‌ی بیرونی شیشه که در معرض هوای آزاد قرار دارد سرد شده و جداره‌ی داخلی شیشه‌ی پنجره که در معرض هوای محیط ساختمان قرار دارد با محیط ساختمان هم دما می‌شود. این اختلاف دما را به راحتی و به کمک لمس شیشه با دستانتان می‌توانید تشخیص دهید.

• وجود فاصله دهنده (اسپیسیر) یکپارچه بین دو شیشه

تولیدکنندگان، جهت جلوگیری از خروج گاز آرگون در شیشه‌ی دوجداره از فاصله دهنده‌های یکپارچه استفاده می‌کنند. در این حالت، شیشه‌ی پنجره‌ی UPVC کاملا عایق بوده و گاز آرگون تزریق‌شده خود را از دست نخواهد داد.

• وجود سوپاپ‌های تزریق گاز در فاصله دهنده‌های آلومینیومی شیشه‌های دوجداره‌ی حاوی گاز آرگون

در روی فاصله دهنده‌های آلومینیومی شیشه‌ی دوجداره، سوپاپ‌های ورود و خروج گاز آرگون تعبیه شده است. در بیشتر موارد، فاصله دهنده‌های آلومینیومی و سوپاپ‌های مورد استفاده برای تزریق گاز دارای قیمت بیشتری از گاز آرگون بوده و امروزه از آنها برای پنجره‌های UPVC استفاده می‌شود.

• قرار دادن شیشه دوجداره در آب

این راه تشخیص کمی دشوار و پر زحمت است. اما اگر می‌خواهید این روش را انجام دهید، باید شیشه را برای چند ساعت در آب فرو کرده و برای مدتی در برابر آفتاب قرار دهید. در صورتی که داخل شیشه بخار ایجاد شد، یعنی در شیشه گاز آرگون وجود ندارد.

نکته‌ی پایانی

گاز آرگون در پنجره‌های دوجداره‌ی UPVC نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. آرگون یک گاز بی‌اثر بوده که در صورتی که بین فضای دو شیشه تزریق شود، هیچ گونه تبادل شیمیایی در این فضا رخ نخواهد داد. صوت با شدت و سرعت کمتری از آرگون عبور کرده و از شدت آن کم می‌شود. خاصیت بی‌اثر بودن آرگون هم به گونه‌ای‌ست که اجازه‌ی تعرق و میعان بین دوجداره‌ی شیشه را نمی‌دهد. با کمک روش‌های ذکرشده می‌توانید از وجود گاز آرگون در پنجره دوجداره‌ی UPVC مطمئن شوید.

[table “1” not found /]