دانستنی‌های در و پنجره

چگونه از زرد شدن پروفیل های UPVC جلوگیری کنیم؟

چگونه از زرد شدن پروفیل‌های UPVC جلوگیری کنیم؟"

این مقاله از واکا کرویتز متوجه خواهیم شد چگونه از زرد شدن پروفیل های UPVC جلوگیری کنیم؟

یکی از نکاتی که باعث می‌شود در و پنجره‌های UPVC احساس آرامش و در نهایت جذابیت بصری به خانه بدهند، رنگ سفید و یکدست آن‌هاست. اما همان رنگ سفید می‌تواند برای مشتری پس از مدتی مشکل ایجاد کند.
برخی از پروفیل‌ها پس از چندی رو به زردی می‌روند، مصرف کننده احساس می‌کند که این رنگ به دلیل چربی و آلودگی شهری‌ست، اما هر چه درصدد این برمی‌آید تا رنگ زرد را بزداید، کمتر نتیجه می‌گیرد. آن رنگ‌های زرد، تحت هیچ شرایطی پاک نخواهند شد.

یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پروفیل‌های UPVC تغییر رنگ پروفیل است. این تغییر رنگ در بسیاری از موارد در کمتر از 5 سال اتفاق می‌افتد که بسیار ناامیدکننده است.
مصرف کنندگان در ابتدا فکر می‌کنند با مواد شوینده می‌توان این مشکل را برطرف کرد، اما وقتی از آن به‌طور مکرر استفاده می‌کنند سطح پروفیل صافی خود را از دست می‌دهد و خطوط ریزی بر روی آن ایجاد می‌شود و به اصطلاح خش می‌افتد.

دلیل تغییر رنگ پروفیل‌های UPVC

در بسیاری از موارد، استفاده از مواد اولیه‌ی نامرغوب باعث می‌شود رنگ پروفیل‌ها کدر و یا زرد شود. یکی از پایدارکننده‌ها و تثبیت‌کننده‌های رنگ در پروفیل‌های UPVC دی اُکسید تیتانیوم است.

دی‌اکسید تیتانیوم چه کاربردی در پروفیل‌های UPVC دارد؟

دی اکسید تیتانیوم عامل اصلی حفظ رنگ سفید در پروفیل‌های UPVC است. بسیاری از برندهای حتی معتبر، برای آنکه بتوانند قیمت تمام شده را برای خود و مشتری کاهش دهند، از مواد و دی اکسید تیتانیوم نامرغوب و ارزان استفاده می‌کنند.
نکته‌ی قابل اهمیت، آن است که یکی از ملزومات گرفتن نشان گریدA استاندارد ایران، پاس کردن بیش از 6500 ساعت تستِ قرار گرفتن در دستگاه زنون می‌باشد.

تست زنون چگونه عمل می‌کند؟

تست زنون شرایط مخربی را برای پروفیل‌های UPVC به‌وجود می‌آورد. در این نوع تست، لامپ‌های UV با طول موج بالا نورخورشید را شبیه‌سازی می‌کنند و پروفیل مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این تست حداقل 6500 ساعت یا 9 ماه به‌طول می‌انجامد. پس از پایان این تست، اگر رنگ پروفیل تغییری نکرده بود می‌توان اطمینان داشت که آن پروفیل حداقل برای 25 سال برای شما مثل روز اول می‌درخشد.

در بسیاری از برندها، این تست نهایتا تا 2000 ساعت گرفته می‌شود که باعث می‌شود محصولی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد دوام پایینی داشته باشد.
بسیاری از مصرف‌کننده‌ها از میزان تست‌های مختلفی که باعث می‌شود یک پروفیل برای آن‌ها سال‌ها کار کند مطلع نیستند و بعد از دو سه سال متوجه تغییر رنگ پروفیل‌ها می‌شوند که هم هزینه‌ی اضافی برای آن‌ها به همراه دارد و هم ظاهر خانه دچار آسیب می‌شود.

کلام آخر

یکی از ویژگی‌های پروفیل‌های UPVC استفاده از رنگ سفید است که نمایی خاص به خانه یا محل کار شما می‌بخشد، اما اگر این رنگ دچار فقدان و یا زردی شود، هیچ راهی برای بازگرداندن رنگ سفید به آن‌ها وجود ندارد. پس بهتر است از پروفیل‌هایی استفاده شود که دارای استاندارد گرید A هستند تا برای سالها خیال شما راحت باشد.
پروفیل‌های واکاکرویتز، دارای برترین استانداردهای اروپا، تست 6000 ساعته‌ی زنون و همچنین نشان گرید A استاندارد ملی ایران هستند.

[table “1” not found /]