دانستنی‌های در و پنجره

شیشه و نقش آن در اتلاف انرژی ساختمان

شیشه و نقش آن در اتلاف انرژی ساختمان

در این مقاله از واکا کرویتز به شیشه و نقش آن در اتلاف انرژی ساختمان خواهیم پرداخت.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث اتلاف انرژی در ساختمان‌ها می‌شود، شیشه‌ها هستند. شیشه‌ها به ظاهر نقش کوچکی در ساختمان‌ها دارند اما در حقیقتا تا ۳۰ درصد از اتلاف انرژی از طریق انتقال حرارت از شیشه‌های ساختمان صورت می‌گیرد. به همین دلیل باید بهترین نوع شیشه را برای ساختمان‌ها انتخاب کنیم تا مانع از انتقال گرما و سرما به داخل خانه شویم. در ادامه همراه باشید تا ویژگی شیشه مناسب برای جلوگیری از اتلاف انرژی را به شما معرفی کنیم.

نقش شیشه در میزان کاهش اتلاف ساختمان چقدر است؟

پنجره‌ها تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصد از سطح دیوارها را به خود اختصاص می‌دهند و نه تنها کاربرد زیبایی‌شناسی دارند، بلکه بر هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی خانه هم بسیار موثر هستند.
اگر یک پنجره به خوبی مهر و موم نشود، هوای داخل خانه به بیرون منتقل شده و هوای خارج از خانه به داخل می‌آید. درحقیقت اگر شیشه به خوبی در فریم قرار نگیرد یا جنس مناسبی نداشته باشد، انتقال هوا و حرارت باعث هدر رفتن انرژی می‌شود، چرا که در زمستان درون خانه‌ها را با سیستم‌های گرمایشی گرم نگه می‌داریم، اما اگر هوای زمستانی یا همان سوز سرما از پنجره‌ها و درها به داخل خانه بیاید، کارکرد سیستم‌های گرمایشی خیلی موثر نبوده و انرژی هدر می‌شود. برعکس این اتفاق هم در تابستان رخ می‌دهد.
یعنی به‌طورکلی شیشه‌ها در تابستان گرما و در زمستان سرما را به داخل خانه هدایت می‌کنند. حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها به وسیله پنجره‌ها رخ می‌دهد، چرا که شیشه‌ها شفاف بوده و کم ضخامت‌تر از سایر مصالح به کار رفته در ساختمان‌ها هستند و به همین دلیل در تبادل حرارت نقش پررنگ‌تری داشته و باعث اتلاف انرژی می‌شوند. در نتیجه شیشه‌هایی که دارای ویژگی‌ها و استانداردهای لازم باشند، می‌توانند از اتلاف انرژی جلوگیری کنند.
به همین دلیل وقتی صحبت از انتخاب پنجره و شیشه می‌شود، باید با دقت به آن فکر کنید. همچنین کارشناسان تخمین زده‌اند که درصد زیادی از اتلاف انرژی به وسیله پنجر‌ه‌ها و درها صورت می‌گیرد، بنابراین توجه به بهره‌وری انرژی در انواع شیشه‌ها بسیار اهمیت دارد.

ویژگی شیشه‌ی مناسب برای جلوگیری از اتلاف انرژی

شیشه و پنجره نقش اساسی در انتقال حرارت و اتلاف انرژی دارد. اینجاست که توجه به ویژگی‌های یک شیشه‌ی مناسب می‌تواند مانع از انتقال حرارت و جلوگیری از اتلاف انرژی شود. در ادامه ویژگی‌های شیشه مناسب برای جلوگیری از اتلاف انرژی را برای شما بازگو می‌کنیم.

۱. شیشه‌های کم گسیل

شیشه‌های کم گسیل که با نام Low-e هم شناخته می‌شوند، مهم‌ترین نقش را در عایق‌بندی داخلی و خارجی درها و پنجره‌ها دارند.
در حقیقت شیشه‌های کم گسیل یا سان انرژی می‌تواند مانع از ورود امواج ماورابنفش و مادون قرمز از پرتوهای نوری خورشید به داخل خانه شود و آن‌ها را بازتاب می‌کند. شیشه‌های ساده تنها می‌توانند تا ۲۰ درصد از ورود امواج جلوگیری کنند، درحالی‌که شیشه‌های کم گسیل تا ۸۴ درصد آن‌ها را کاهش می‌دهند.
با استفاده از این شیشه‌ها می‌توان امواج گرمازا و مضر را کاهش داده و از اتلاف انرژی جلوگیری کرد. چرا که وقتی امواج تابشی نور خورشید به داخل خانه نیاید، خانه گرم‌تر نشده و خنکی خود را در فصل تابستان حفظ می‌کند. همچنین این شیشه‌ها ضریب حرارتی پایینی دارند که باعث عایق‌بندی بهتر آن‌ها می‌شود.

۲. گاز آرگون

استفاده از شیشه‌های چند جداره به دلیل آن که با گازهایی چون گاز آرگون پر می‌شوند، برای جلوگیری و اتلاف انرژی بسیار موثر خواهند بود.
گاز آرگون نسبت به هوای معمولی رسانایی کمتری داشته و در نتیجه هوای گرم و سرد کمتری را از خارج از خانه به داخل انتقال می‌دهد. به همین دلیل اگر به دنبال کاهش اتلاف انرژی هستید، هنگام خرید و انتخاب پنجره و شیشه‌های چند جداره، باید به نوع گازی که فاصله بین شیشه‌ها را پر کرده است هم توجه کنید.

۳. شیشه‌ی چند جداره

شیشه‌های دو یا سه جداره از بهترین انتخاب‌ها برای جلوگیری از اتلاف انرژی به شمار می‌روند. چرا که این شیشه‌ها از چند جداره تشکیل شده‌اند که بین آن‌ها فاصله وجود دارد. این فاصله و گازی که معمولا این فاصله را پر می‌کند، می‌تواند انتقال گرما و سرما را کاهش داده و مانع آن شود. بنابراین هر چقدر جداره‌ی شیشه‌ها بیشتر باشد، راندمان جابه‌جایی گرما و سرما هم کمتر شده و انرژی بیشتر ذخیره می‌شود.

۴. برچسب انرژی

شیشه‌هایی که دارای برچسب انرژی هستند، دارای اصول استاندارد بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار خواهند بود. برچسب انرژی روی شیشه‌ها به این معنا است که این شیشه‌ها می‌توانند از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و مصرف انرژی را کاهش دهند.

۵. فریم یا قاب

فریم یا قاب شیشه‌ها و پنجره‌ها از نظر عایق‌بندی تاثیر بسیار بالایی دارند و می‌توانند از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها جلوگیری کنند. برای مثال قاب‌های آلومینیومی معمولی و ساده به دلیل آن که فلز بوده و رسانا هستند، باعث افزایش انتقال حرارت می‌شوند، درحالی‌که قاب‌های UPVC از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه بوده و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

شیشه کم گسیل یا Low-e چیست؟

همان‌طورکه گفتیم یکی از بهترین انواع شیشه برای جلوگیری از اتلاف انرژی، شیشه‌های کم گسیل است. این شیشه‌ها دارای یک پوشش میکروسکوپی شفاف و نازک هستند که گرما را منعکس می‌کنند. پوشش روی این شیشه‌ها حتی از موی انسان هم نازک‌تر است.
این روکش دمای داخلی خانه را دوباره به داخل خانه بازتاب می‌کند و از این طریق دمای خانه را ثابت نگه می‌دارد. همچنین میزان ورودی امواج ماورابنفش و مادون قرمز از نور خورشید بیرون خانه به داخل خانه را به حداقل می‌رساند، بدون آن که نور ورودی را کاهش دهد.
این شیشه‌ها مدل‌های مختلفی دارد و با توجه به شرایط آب‌وهوایی محل زندگی خود باید یکی از انواع آن را انتخاب کنید. برای مثال شیشه کم گسیل با روکش سخت برای شرایط آب‌وهوایی سرد مناسب است، چرا که اجازه می‌دهد کمی از امواج مادون قرمز از نور خورشید به داخل خانه بیاید و درنتیجه خانه را گرم‌تر می‌کند. اما اگر در شرایط آب‌وهوایی گرم تا سرد زندگی می‌کنید و درجه دما در فصول مختلف متفاوت است، شیشه‌های کم گسیل با روکش نرم مناسب خواهد بود چرا که برای حفظ دما هوای داخلی خانه را بازتاب می‌کند و در برابر اشعه ماورابنفش محافظت بیشتری دارد.

[table “1” not found /]