دانستنی‌های در و پنجره

پُر پنجره‌ترین ساختمان‌های تهران را بشناسید!

پُر پنجره‌ترین ساختمان‌های تهران را بشناسید!

امکان ندارد که پا به مکانی بگذاریم و در آن پنجره‌ای نبینیم! آن‌قدر به دیدنِ پنجره‌ها عادت کرده‌ایم که عدمِ حضور آن‌ها را نمی‌توانیم تصور کنیم. پنجر‌ه‌ها نه تنها خانه‌های ما را زیبا می‌کنند، بلکه کارکردهای بسیاری برای محیطِ خود دارند. به‌همین دلیل نمی‌توانیم نقش مهم و حیاتی پنجره‌ها را انکار کنیم. در ادامه همراهِ ما باشید تا اهمیت استفاده از پنجره و پُر پنجره‌ترین ساختمان‌های تهران را به شما معرفی کنیم.

ساختمان‌ها و اهمیت استفاده از پنجره در آن

تابه‌حال با خود فکر کرده‌اید که چه شد که خانه‌هایمان به پنجره‌های کوچک و بزرگ مُزین و مجهز شد؟ وقتی می‌خواهیم خانه بخریم، یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که آن را بررسی می‌کنیم،‌ پنجره است.
پنجره‌ها روشنایی، گرما و تهویه خانه‌ها را تامین می‌کنند، اما حتی می‌توانند نقش منفی هم داشته باشند و باعث هدر رفتن انرژی در خانه شوند. در حال حاضر پنجره‌ها به بخش جدایی ناپذیری از زندگی ما تبدیل شده‌اند.
همه‌ی ما آن‌قدر به دیدن پنجره‌ها در فضاهای مسکونی و حتی اداری عادت کرده‌ایم که حتی نمی‌دانیم پنجره‌ها واقعا چه کاربری دارند. خانه‌ها به دلایلی که عوانمی‌شود دارای پنجره هستند. پنجره‌هایی که هم می‌توانند معماری یک خانه را زیباتر کنند و هم می‌توانند روی کیفیت زندگی ما اثر بگذارند:

۱. صدا

به‌طورکلی پنجره‌ها، وظیفه‌ی محافظت از ما در برابر سروصداهای خارجی را بر عهده دارند. آن‌ها مانند یک سد صوتی عمل می‌کنند و با کاهش آلودگی صوتی،‌ آرامش را در خانه ایجاد می‌کنند.

۲. روشنایی

پنجره‌ها روزنه‌ای برای دستیابی به نور طبیعی هستند. پنجره‌ها می‌توانند فضای خانه را در طول روز روشن کرده و از هدر رفتن انرژی اضافی مانند روشن کردن چراغ جلوگیری کنند.

۳. تهویه

تصور کنید در خانه‌ای بدون پنجره زندگی می‌کردید، احتمالا احساس خفگی تمام وجودتان را فرا می‌گرفت. پنجره‌ها اجازه می‌دهند تا هوای تازه به داخل خانه بیاید و تهویه اجرا شود.

۴. گرما

خورشید منبع اصلی تامین گرمای طبیعی است و پنجره‌ها به ما کمک می‌کنند تا این گرما را به خانه‌های خود دعوت کنیم. این کار به صرفه‌جویی در انرژی و هزینه‌ها هم کمک شایانی می‌کند.

۵. امنیت

در گذشته ساکنان خانه برای دریافت نور و هوا و تماشای مناظر بیرون، پنجره‌ها را ایجاد کردند. پنجره‌هایی که مانع از ورود رهگذران به داخل حریم‌ خانه می‌شد، اما اجازه می‌داد تا به بیرون از خانه هم دسترسی داشته باشیم.

۶. زیبایی‌‌شناسی

پنجره‌ها می‌توانند ظاهر خانه‌ها را زیبا کنند و به همین دلیل کارکرد زیبایی‌شناسی هم دارند که متناسب با نوع معماری خانه‌ها، بهترین نوع پنجره طراحی و ساخته می‌شود.

پُر پنجره ‌ترین ساختمان‌های تهران کدام است؟

در بسیاری از شهرهای ایران شاهد برج‌ها و ساختمان‌هایی هستیم که تماماً از شیشه ساخته‌ شده‌اند یا بسیار پُر پنجره هستند. تهران هم از این قاعده مُستثنا نیست و می‌توانیم برج‌ها و ساختمان‌های پُر پنجره‌ی بسیاری را در پایتخت مشاهده کنیم. در ادامه پنج مورد از پُر پنجره ‌ترین ساختمان‌های تهران که بسیار مشهور هستند را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. برج بانک مرکزی ایران

اگر از کنار برج بانک مرکزی در بلوار میرداماد تهران عبور کنید، احتمالا نمای تمام شیشه ساختمان شما را مجذوب خود خواهد کرد. اینکه تمام برج از شیشه ساخته شده است، احتمالا می‌خواهد مفهوم شفافیت در بانک‌داری را به نمایش بگذارد. ارتفاع برج ۷۴ متر بوده و ۲۰ طبقه دارد و در سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۸ به بهره‌برداری رسیده است.

۲. برج جهان کودک

برج جهان کودک در ضلع جنوب شرقی تقاطع خیابان آفریقا در تهران واقع شده است. این برج با ۳۵ طبقه، نمایی تمام شیشه دارد. ارتفاع این برج بیش از ۱۵۰ متر است. این برج هم از دیگر ساختمان‌های پُر پنجره‌ی تهران شناخته می‌شود.

۳. برج مسکونی ایران زمین

برج مسکونی ایران زمین از سه برج ساخته شده که ۲۹ طبقه داشته و ۳۶۲ واحد مسکونی را در خود جای داده است. این برج در شهرک غرب قرار دارد و با معماری مدرن یکی از پُر پنجره ‌ترین ساختمان‌های تهران محسوب می‌شود.

۴. برج بین‌المللی تهران

برج بین‌المللی تهران با ارتفاع ۱۶۲ متر، بلندترین برج مسکونی پایتخت محسوب می‌شود. این برج ۵۶ طبقه دارد و ۵۷۲ واحد را در خود جای داده است. این برج در محله‌ی امیرآباد تهران قرار دارد و یکی از پُر پنجره‌ترین ساختمان‌های تهران به شمار می‌رود.

۵. بازار بزرگ ایران (ایران‌مال)

بازار بزرگ ایران یا ایران‌مال یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید دنیاست که در منطقه‌ی ۲۲ تهران قرار گرفته است. زیربنای این بازار ۱ میلیون و ۷۱۰ هزار متر مربع بوده و شامل سینما، کتابخانه، باغ ایرانی، مرکز فروش و نمایشگاه خودرو است.. ایران‌مال را می‌توان یکی از پُر پنجره‌ترین ساختمان‌های تهران دانست.

کلام آخر

پنجره‌ها از مهم‌ترین اجزای هر ساختمانی به شمار می‌روند که نقش حیاتی در تامین روشنایی، تهویه و گرما دارند، به همین دلیل نمی‌توان اهمیت استفاده از پنجره در ساختمان‌ها را انکار کرد. به جز این‌ها، پنجره‌ها کارکرد زیبایی‌شناسی در معماری هم داشته و به همین دلیل شاهد برج‌های بسیاری با نمای تمام شیشه یا پُر از پنجره هستیم.

[table “1” not found /]