دانستنی‌های در و پنجره

مقایسه ی ویژگی های در و پنجره های کشویی معمولی با کشوئی TILT AND SLIDE (فولکس واگنی)

مقایسه ویژگی های در و پنجره کشویی معمولی با کشوئی TILT AND SLIDE (فولکس واگنی)

پنجره‌های متحرک به چندین دسته تقسیم می‌شوند اما دو مدل از آن‌ها طرفداران خاص خودش را دارد. در ادامه برای فهم بهتر ویژگی‌های در و پنجره‌های UPVC اسلاید یا کشویی و پنجره‌های TILT AND SLIDE (فولکس واگنی) این دو نوع پنجره را با هم مقایسه می‌کنیم.

پنجره‌های کشویی

این نوع پنجره‌ها در زمان باز شدن به موازات قسمت فیکس، حرکت افقی انجام می‌دهد. این نوع پنجره‌ها چه از جنس آلومینیوم باشند و یا از جنس UPVC زمانی استفاده می‌شود که مهندسین معمار از این نوع استفاده می شود یا به علت محدودیت در فضا در زمان باز شدن تمایل دارند که لنگه باز شو به داخل فضا وارد نشود و لوازم خانه راحت استفاده شود و حتی برای پرده مزاحمتی ایجاد نکند که این تنها مزیت پنجره‌های کشویی محسوب می‌شود. زیرا نوع طراحی و حرکت کشویی آن قابلیت هوابندی و آبندی خوبی ندارد و امکان استفاده از نوارهای آب بندی EPDM میسر تر باشد.
از معایب این نوع از پنجره‌ها در صنایع آلومینیومی یا UPVC می‌توان به ذخیره‌ی انرژی پایین آن‌ها اشاره کرد. بنابراین این نوع از پنجره‌ها به صورت کامل نمی‌توانند از ورود سر و صدا، گرد و غبار و آب باران حفظ انرژی و جلوگیری کند.
نسل قدیمی در و پنجره‌های آلومینیومی به صورت عمده کشویی است، اما در صنعت UPVC با نوآوری‌های به‌وجود آمده و مزیت اصلی که عایق بودن آن‌هاست منجربه طراحی پنجره‌های تیلت اند اسلاید شده است.

پنجره‌های tilt and slide

این نوع پنجره‌ها به دلیل عایق بودن بالا، باعث عدم نفوذ آب، گرد و خاک، صدا و همچنین ورود و خروج دما می‌شود. نکته‌ دیگر در آن است که به علت مکانیزم این نوع از پنجره‌ها، چهارطرف قسمت بازشو به قسمت فیکس پنجره قفل می‌شود و البته ضد سرقت بودن این نوع از پنجره‌ها حُسن بسیار بزرگی محسوب می‌شود که در پنجره‌های کشویی این مزیت وجود ندارد و نباید از آن به سادگی گذشت.
در این نوع از پنجره‌ها، زمانی که احتیاج به تغییر هوای محیط است، نیازی به باز کردن کل قسمت بازشوی پنجره نیست و فقط می‌توانیم از حالت Tilt پنجره استفاده کنیم. در این حالت، بازشوی پنجره با زاویه‌ی 15 درجه از بالا باز می‌شود که با این امکان نیازی به کنار زدن پرده‌ی پشت پنجره نیست.
از دیگر مزایای پنجره‌های تیلت اند اسلاید، طراحی آن است که نیازی به فشار بالا برای باز و بستن آن وجود ندارد

از دیگر مزایای این نوع پنجره به موارد ذیل اشاره کرد:

  • عایق حرارتی و برودتی بسیار بالا
  • عایق صوتی و گرد و غبار کامل
  • سهولت در تمیز کردن شیشه ها
  • ضد سرقت بودن
  • مقاومت بالا دربرابر باران های شدید معادل 6 bar فشار آب باران
  • تامین هوای تازه بدون باز کردن کامل پنجره فقط با استفاده از روش Tilt
  • در صورت باز بودن پنجره در حالت Tilt و احتمال بارندگی هیچ بارانی به داخل فضای محل نصب پنجره وارد نمیشود.

کلام آخر

طراحی‌ها در تمامی زمینه‌ها در حال تغییر و پیشرفت هستند. هر روز نکته‌ی جدیدی اتفاق می‌افتد که برای راحتی مصرف‌کننده در نظر گرفته می‌شود. در انتخاب انواع پروفیل‌های در و پنجره دقت لازم در نوع طراحی آن بسیار حائز اهمیت است.

[table “1” not found /]