دانستنی‌های در و پنجره

چک لیست قدم به قدم برای خرید و نصب پنجره UPVC

alt="چک لیست قدم به قدم برای خرید و نصب پنجره UPVC"

پنجره‌های UPVC یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین انواع پنجره هستند که این روزها جایگزین درب‌ها و پنجره‌ها از جنس‌های مختلف شده‌اند. این محبوبیت، بی‌دلیل نیست. مزایای متعدد پنجره UPVC باعث شده که نسبت به دیگر مدل‌ها و متریال‌ها ترجیح داده شود. قبل از خرید پنجره UPVC بد نیست که در مورد این پنجره‌ها، ماده اولیه آن‌ها و در مورد خرید آن‌ها نکاتی را بدانید.

پنجره UPVC چیست و چه مزایایی دارد؟

UPVC یکی از متریال‌های بسیار محبوب در بخش ساخت‌وساز است چون مزایای متعدد و کیفیت قابل توجهی دارد. UPVC فرم سخت PVC است و به خاطر ویژگی‌های متعددی از جمله مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر تابش نور خورشید و مقاومت در برابر اکسید شدن و تماس با رطوبت، این روزها در صنعت ساخت و ساز از جمله ساخت پنجره و حتی لوله‌های آب مورد استفاده قرار دارد. علاوه بر این، بسیار کم‌هزینه‌تر است و نیاز به نگهداری و مراقبت کمی دارد.

UPVC اولین بار در سال ۱۹۳۵ (منبع) تولید شد و از آن به بعد پیوسته در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است. پنجره‌های UPVC انواع پنجره هستند که با این متریال ساخته می‌شوند. طراحی بی‌نقص آن‌ها و استفاده از فناوری مدرن باعث شده که محبوب‌ترین نوع پنجره‌ها باشند. این نوع پنجره‌ها به خاطر قیمت پایین، نگهداری و مراقبت کم و عایق بودن، محبوبیت خاصی پیدا کرده‌اند.

توسعه و پیشرفت در فرایند تولید و طراحی پنجره UPVC باعث شده تولیدکنندگان پنجره‌هایی تولید کنند که به گرمی و جذابیت پنجره‌های چوبی باشد. این پنجره‌ها با رنگ‌های مختلف عرضه می‌شوند تا به راحتی با همه انواع خانه‌ها، چه قدیمی چه مدرن، سازگار باشند.

نیاز به مراقبت و نگهداری کم، یکی از ویژگی‌های این پنجره‌ها است که باعث می‌شود بهترین ظاهر خود را تا سال‌ها حفظ کنند و درست مثل روز اولی که نصب شده‌اند، سالم و نو به نظر برسند. تنها نگهداری و مراقبت لازم برای این پنجره‌ها این است که چند وقت یک بار آن را با آب و شوینده مناسب، یا حتی یک دستمال نم دار پاک کنید. با توجه به زندگی‌های پرمشغله امروزی، این ویژگی می‌تواند بسیار مهم باشد. این ویژگی در درازمدت در زمان و پول شما صرفه‌جویی می‌کند. برخی از انواع پنجره‌ها که از متریال‌های دیگر ساخته می‌شوند، به مراقبت و بررسی سالانه نیاز دارند.

 

مزایای پنجره‌های UPVC

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، این پنجره‌ها به خاطر مزایای متعددی که دارند بسیار محبوب شده‌اند و به سایر متریال‌ها ترجیح داده می‌شوند. شاید برایتان سوال شده که این مزایای چیست. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

– مقاومت بالا در برابر تابش آفتاب، مواد شیمیایی و شرایط نامساعد جوی

این پنجره‌ها در شرایط نامساعد جوی، در تابش شدید آفتاب و در مواجهه با مواد شیمیایی مختلف، مقاومت بسیار خوبی دارند. به همین دلیل به زودی فرسوده نمی‌شوند. فرسایش و خوردگی در شرایط نامساعد جوی مثلا در رطوبت بالا یا در مناطق بسیار گرم، یکی از مشکلاتی است که برای پنجره‌ها ایجاد می‌شود که در مورد پنجره UPVC این مشکل وجود ندارد.

– مراقبت و نگهداری آسان، تولید و نصب راحت

این پنجره‌ها تولید و نصب راحتی دارند. علاوه بر این نگهداری و مراقبت از آن‌ها بسیار ساده است. لازم نیست دائم مراقبشان باشید و فقط تمیز کردن چند وقت یک بار کافی است.

– دوام زیاد و عمر طولانی

ماده اولیه تهیه این پنجره‌ها در برابر انواع فرسودگی و تخریب، مقاومت بالایی نشان داده است. بنابراین استفاده از آن در ساختمان، تضمین می‌کند که تا مدت‌های طولانی، پنجره‌هایی سالم و محکم خواهید داشت.

– کارآمد از نظر مصرف انرژی

مهم‌ترین ویژگی این پنجره‌ها این است که بهره‌وری انرژی منزل شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. یعنی با وجود عایق بندی مطلوب، از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند. در نتیجه در تابستان برای خنک کردن منزل به انرژی زیادی نیاز نیست و در زمستان هم سرمای هوا کمتر وارد خانه می‌شود و نیازی به مصرف انرژی بیشتر برای گرم کردن خانه نیست. به خصوص وقتی این فریم‌ها با شیشه دوجداره همراه شوند.

– جلوگیری از ورود حشرات موذی

پنجره‌های UPVC در برابر آسیب دیدگی حشرات مقاوم بوده و از ورود آن‌ها جلوگیری می‌کند.

– عدم نیاز به رنگ آمیزی سنواتی

نکاتی که برای انتخاب پنجره مناسب باید در نظر بگیرید

شیشه

غیر از فریم پنجره، باید به شیشه‌های آن هم دقت کنید. به استفاده از شیشه‌های دو یا چند جدار استاندارد با فاصله حداقل ۲۴ میلی‌متر و دارای گاز آرگون خنثی و استفاده از چسب‌های بوتیل و پلی‌سولفاد باید توجه کنید. همچنین بررسی کنید که آیا شیشه همراه با گارانتی ارائه می‌شود. بعضی از شیشه‌های دوجداره تا ۱۵ سال گارانتی دارند.

سیستم قفل

انواع مختلف سیستم قفل برای پنجره‌ها وجود دارد. مدلی را انتخاب کنید که در عین محکم و مطمئن بودن، به راحتی باز و بسته شود. توصیه می‌کنیم که همیشه باکیفیت‌ترین سیستم قفل را انتخاب کنید تا خیالتان راحت باشد.

نوع پنجره

قبل از خرید حتما شکل و نوع پنجره را مشخص کنید. بررسی کنید که آیا پنجره‌های کشویی برایتان مناسب‌تر است یا پنجره عادی. با توجه به نقشه ساختمان، ممکن است در بعضی قسمت ها حتما نیاز به پنجره کشویی داشته باشید. مثلا در اتاق کوچکی که امکان گذاشتن وسایل وجود ندارد و باز کردن پنجره‌ها به شکلی غیر از کشویی، باعث کوچک‌تر کردن فضا شود.

انواع یراق‌آلات مصرفی در تولیدات در و پنجره UPVC

یکی از ویژگی‌های در و پنجره‌های UPVC تنوع انواع بازشوهای این محصولات است که اکثرا این نوع بازشوها به علت طراحی مناسب، ضد سرقت هستند. انواع بازشو به عبارت است از:

۱. یک حالت Turn
۲. یک حالت Tilt
۳. دو حالت Tilt & Turn
۴. دو حالت Tilt & Slid
۵. دو حالت Folding
۶.یک حالت Slid

 

 

چک لیست خرید و نصب پنجره UPVC

اگر در پی خرید یا تعویض پنجره‌ هستید، حتما همه سوالات خود را با شرکت مربوطه در میان بگذارید. به هر حال پنجره یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه است و مستقیما با آسایش و راحتی و حتی امنیت شما در ارتباط است.

چک لیست:

1- گارانتی و خدمات پس از فروش ( برای هر سه قسمت: بخش UPVC، شیشه‌ها و قسمت‌های یراق‌آلات)
2- استفاده از شیشه‌های دوجداره استاندارد گاز آرگون تولید کارخانه‌ای
3- لولاها و پیچ‌ها و نحوه اتصال آن‌ها و جنس آن‌ها (از جنس فولادی باشند بهتر است)
4- کنترل ظاهری و نظافت محل‌های جوش در کارخانه و استفاده از نوارهای آب‌بندی EPDM به صورت یکپارچه در تمامی قسمت‌ها
5- قیمت (با توجه به بودجه مورد نظرتان، بهترین قیمت را انتخاب کنید)

در نهایت

پنجره UPVC نوعی از پنجره است که مزایای بسیاری دارد بنابراین داشتن یک چک لیست خرید و نصب پنجره UPVC می‌تواند به خرید بهترین پنجره کمک کند. همچنین با توجه به اینکه منظور از استفاده از پنجره‌های UPVC درساختمان علاوه بر زیبایی، عایق شدن و جلوگیری از هدر رفت انرژی است؛ پنجره‌های اسلاید در تمامی انواع همچون چوبی، آلومینیوم، نرمال برک و UPVC از عایق کافی برخوردار نیست. به همین علت مناسب‌ترین و استانداردترین جایگزین پنجره اسلاید (Slid)، پنجره Tilt & Slid است که ۱۰۰ درصد عایق است.